♡assalamualaikum

currently updating First.

Thursday, February 5, 2015

First [5]

"Weh."

Terasa mejanya digoncang-goncang.

"Weh! Tak dengar ke?"

Terasa mejanya digoncang-goncang lagi. Chi mengangkat muka dari kertas kajang di atas meja. "Apa?" Nak je dia tolak ketua tingkatan dia tu sampai tersungkur bawah kerusi. Mulut tu bising je!

"Cikgu Hani panggil."

Ish, ini yang dia malas ni. "Kenapa?"

"Tanya aku pulak! Mana aku pernah kena panggil dengan kaunselor. Budak bermasalah macam kau yelah."

Chi mengetap bibir. Karang ada yang betul-betul tersungkur bawah kerusi ni karang. "Hurm."

"Oi! Sekaranglah!"

Taulah! Chi menjerit di dalam hati. Terus dia mencampak pen ke dalam bekas pensil dan menolak kerusi ke belakang. "Nak pergi la ni!"

Budak lelaki itu mendengus kasar. "Bapak kau tak ajar cakap baik-baik eh?"

Chi menghentikan langkahnya sebelum keluar daripada pintu belakang kelas. "Tak! Dia tak sempat nak mengajar aku dari dalam kubur!" Pantas dia meninggalkan budak lelaki yang memang suka cari gaduh itu. Sungguh la dia tak faham daripada awal tahun sampai sekarang, kenapa si Hazri tu yang orang dok undi jadi ketua tingkatan. Dengan aku yang tak pernah buat dosa kat dia pun asyik nak cari gaduh. Menyakitkan hati betul.

Tangan yang sedikit berpeluh itu dikesat dengan kain biru sekolah yang dipakai. Dia mengemaskan sedikit ikatan rambut dengan menjadikan kaca papan kenyataan sebagai cermin. Okay. Ready. Dia mengetuk pintu bilik kaunselor dua kali.

"Suci Nadhrah? Masuk."

Perlahan Chi menutup pintu di belakangnya dan melabuhkan punggung di atas kerusi hijau di hadapan meja kaunselor sekolahnya.

"Sihat?"

Angguk.

"Sejak keluar hospital, Suci takde jumpa saya pun kan?" Cikgu Hani senyum memandang anak murid di hadapannya.

Chi mengangguk. "Aah. Sibuk nak exam pertengahan tahun kot."

Cikgu Hani memandang anak mata Suci dalam-dalam. Anak murid berusia 16 tahun itu tampak bermasalah benar. Daripada laporan cikgu-cikgu lain, Suci jadi muram apabila ayahnya meninggal tahun lepas. Itu biasa. Emosi yang terganggu selepas pemergian ahli keluarga, itu memang biasa. Tapi yang menghairankan sekarang ni, Suci selalu tak datang sekolah sebab sakit, keputusannya merudum jatuh, dia dah tak bertegur sapa dengan kawan-kawan, selalu marah-marah dan yang paling teruk, dia dah pandai bergaduh pulak.

Takkan sebab arwah ayahnya, Cikgu Hani fikir. Takkan. Sebab semasa ayahnya meningal tu, walaupun Suci sedih, tapi dia masih okey. Okey dalam erti kata masih pergi sekolah, belajar, dan bercakap dengan kawan-kawan (dengan nada normal). Dia dah berjumpa dan duduk berbincang dengan Suci 3 minggu lepas, sebelum dia dimasukkan ke wad. Demam panas sampai kena masuk air. Apa dah jadi dengan budak ni sebenarnya?

"Kan cikgu ada pesan, Suci boleh jumpa cikgu bila-bila masa je. Kalau Suci sibuk masa kelas, boleh jumpa cikgu lepas waktu sekolah. Takpun masa waktu ko-kurikulum kalau malas nak join, Suci boleh datang sini borak-borak dengan cikgu."

Chi buat muka endah tak endah. Nak borak-borak dengan saya ke atau cikgu nak korek-korek masalah saya? Ni yang aku malas nak terjebak dengan kaunseling ni. Kalau pergi sekali mesti dia nak suruh datang lagi. Bukan membantu pun kalau kaunselor asyik tanya soalan dengan muka suspicious dia tu! Come on lahhhh.

"Suci?" Cikgu Hani menegur setelah perasaan yang Suci masih diam.

Suci membetulkan duduk dan menarik-narik baju kurungnya. "Saya macam.. takde masa sangatlah sekarang ni cikgu.. saya tak pergi sekolah berapa hari dah minggu lepas. Banyak nak catch up. Minggu depan nak exam. Lepas sekolah pun saya study. Weekend pun saya study. Waktu ko-kurikulum tak boleh ponteng sebab nanti kehadiran saya tak cukup, tak dapat good mark." Engkau kalau bagi alasan memang lancar kan Chi? Otaknya memuji diri sendiri.

Cikgu Hani menutup buku lejar yang terbentang di atas meja. "Hurm kalau macamtu takpelah. Cikgu just tanya-tanya je kesihatan Suci. Nampak dah okey ni, baguslah." Senyum lagi.

Chi rasa nak tergelak dalam hati. Kaunselor rupa gini pun ada ke? Dah terang lagikan bersuluh, lagi nak menyorok. Dia tau Cikgu Hani cuma nak jalankan tugas sebagai kaunselor bergaji di sekolah ni. Puncanya dah ramai sangat cikgu matapelajaran yang komplen, sampai pengetua suruh dia datang sesi kaunseling. Sekali dapat, kaunselor yang buat kerja nak taknak je. Orang taknak cerita, terus tutup buku. Orang tipu bagi alasan macam-macam (yang ketara sangat nampak macam alasan tak kukuh) pun dia mengangguk. Lepas tu nak rekod masalah orang dalam buku tu, eh taknak ah! Memang sampai ke sudah la dia taknak datang sesi kaunseling macamni lagi.

Sejak dua menjak ni, Chi dah tanam dan kambus padat-padat satu ayat azimat di kepalanya :

Kalau tu masalah kau, jaga sendiri. Kalau masalah tu masalah aku, biar aku yang tanggung.

Bunyi memang macam bukan ayat quote orang putih yang hebat, tapi dia dah berpegang dengan kata-kata itu. Dan azam dia, biarlah dia pegang kata-kata tu sampai dia mati esok-esok. Sebab dia rasa sekarang ni, dia macam menanggung masalah orang lain, bukan masalah dia. Complicatednya hidup!

*******

Naim mengeluarkan iPhone dari dalam kocek seluar sekolah. "Weh kau tengok ni!!"

Jeff memandang sekilas. Budak-budak sekarang, pergi sekolah pun nak bawak telefon canggih. Padahal bagi alasan kat cikgu nak bawak handphone sebab nak hubungi mak ayah je. Pui la.

Haikal yang duduk di kerusi sebelah Jeff memanjangkan leher ke tempat duduk sebelah tingkap. "Kenapa? Kenapa?"

"Cun kot." Naim membalas.

Dan-dan tu juga mereka menyerbu tempat duduk Naim. Termasuk la si Jeff yang konon tak berminat tadi.

"Sape ni? Sape ni?" Rafi mengambil handphone itu dari tangan Naim.

"Sabar la gila!" Naim merampas kembali handphonenya. "Budak sekolah Jalan 16."

"Nik Haikal! Rafiuddin! Naim! Jaffan! Dah kenapa berkerumun kat situ!"Tiba-tiba satu jeritan bergema. Alamak cikgu Bahasa Melayu dah masuk dah. Masak!

Perlahan-lahan mereka bergerak ke tempat duduk masing-masing. Naim memandang Rafi yang terkulat-kulat di tempat duduknya. Tu lah kau bising!

"Jaffan padam whiteboard".

Jeff bangun dari kerusi dengan tak rela. Apsal aku pulak! Aku patut tak join tadi! Bukan nampak sangat pun gambar tu. Tapi sumpah, masa sekilas dia terpandang tu, serius macam kenal. Tapi takkanlah. Tak kot. Mana dia ada kenal budak perempuan sekolah lain.

1 comments:

MaY_LiN said...

isk isk isk
ade lg chegu yg ghuper gitu eh
chi..nanak bohong

Post a Comment

 
Blog Template by Delicious Design Studio