♡assalamualaikum

currently updating First.

Friday, January 30, 2015

First [4]

"Kak." Jeff menegur kakaknya yang sedang bermain handphone di atas katil. "Buat apa tu?"

"Buat kuih." Ana Suria menjawab selamba.

"Kelakar sangatlah tu." Jeff menutup pintu bilik Kak Ana di belakangnya. Terus dia melabuhkan punggung di atas katil kakak kesayangan.

Ana menggolekkan badannya ke kiri sedikit untuk memberi ruang pada adiknya. "Nak apa ni? Sibuk je kat bilik orang."

"Tak pergi dating ke?"

"Gila ke pergi dating pukul 11 malam. Kalau tak ayah yang tembak akak, mak yang capai pistol dulu."

Haha. Jeff tergelak. "Kak, orang nak cerita ni.."

"Ye saya nak cerita apa adikku sayang?" Ana menyengih panjang. Nak mengusik si adik.

Jeff memandang muka kakaknya yang berbaring di sebelah. "Jeff ada jumpa sorang budak perempuan ni.. dah 2-3 minggu jugak la jumpa.."

"Oh my God! Oh my God! Jeff! Adakah akhirnya adik akak ini dah berpunya? Oh my God!" Ana terus bangun dan duduk bersila di hadapan Jeff dengan muka teruja. Bukan senang Jeff ni nak serius woi!

"Eh bukanlah! Dengarlah orang nak cerita dulu!" Jeff menepis tangan kakaknya yang excited semacam. "Dia tu.. pelik. Dia budak lagi. Baru enam belas. Tapi dia boleh berjalan merayau sorang-sorang. Lepastu monyok je, tak senyum."

Ana berfikir sejenak. "Jeff suka dia ke?"

Adoi! Ke situ pulak! "Tu bukan point dia lah kak!"

"Habistuuuu.. yang concern sangat ni kenapa? Semua orang ada problem lah. Kalau kita nak tolong fikirkan masalah semua orang, otak kita boleh pecah tau."

Jeff menggeleng kepala. Betullah kakak dia ni berfikiran simple sungguh. Kenapalah aku pi bercerita dengan dia?

"Tengok tu, muka risau lebih." Ana menuding jari ke dahi Jeff. "Jeff dah berkawanlah dengan budak tu maknanya? Nama dia apa? Dia duduk mana? Satu sekolah ke?"

Jeff terdiam. Nama dia Chi. Nama penuh tak tahu. Duduk mana tak tahu. Sekolah mana pun tak tahu. "Entah.."

Ana menggaru dahinya yang tidak gatal. "Biar betul ni Jeff.. Jeff betul jumpa orang ke bukan orang ni.."

Ah sudah. Takkan aku ada kawan yang tinggal kat dunia lain pulak. "Orang pergi tidur dulu lah."

"Pulak! Eh Jeff! Cerita tak habis lagilah!"

Jeff bangun dari katil dan membuka pintu bilik kakaknya selamba. Kak Ana yang menjerit memanggilnya dibiarkan sahaja. Betul jugak apa yang Kak Ana kata. Dia tak kenal pun Chi tu, tak tahu orang mana, duduk mana, sekolah mana, yang aku fikir masalah dia sampai ke pukul sebelas lebih ni dah kenapa? Ah payah!

**********

"Suci, baru balik?"

Pertanyaan itu dijawab dengan satu anggukan.

"Tadi pergi mana?" Lembut suara serak basah itu bertanya.

"Jalan." Chi menggantung kunci rumah di penyangkut sebelah pintu. Pintu masuk dua daun pintu kayu besar itu yang menyambutnya balik setiap hari. Muka abangnya yang sedang duduk di atas lantai itu dipandang sekilas. Dia tahu, abangnya menunggu dia balik.

Syauqi melihat jam didinding sekilas. "Dah malam sangat, Suci"

"Suci naik atas dulu." Perlahan dia melangkah ke anak tangga.

"Eh Suci, baru balik? Dah makan?" Kakak iparnya tiba-tiba muncul di tangga.

Suci merenung muka kakak iparnya lama sebelum menjawab. "Em." Nak diikutkan hati, tak ingin dia menghadap muka bini abangnya yang satu itu. Jangan kata seminit, sesaat pun dia tak mahu. Kalaulah dia dah dewasa dan boleh pindah hidup sendiri, malam ni jugak dia keluar dari rumah.

"Kalau Suci lapar, akak panaskan lauk. Tadi akak masak tau." Fatin cuba memaniskan muka.

"Taknak. Tepilah." Sepantas mungkin dia cuba melintasi tubuh Fatin yang masih berdiri di anak tangga.

"Suci?" Abangnya menegur perlahan perangai adiknya yang dingin itu. "Suci!"

Chi dengar panggilan itu. Dua kali abangnya memanggil kuat dari bawah tapi dia saja membiarkan bagai angin lalu. Peduli apa dia. Kalau setakat nak suruh dia makan masakan Fatin dan menghadap lagi muka perempuan tu tak payahlah.Terima kasih. Biar dia kebuluruan sepanjang malam pun dia lagi sanggup.

Dia menghempas beg galas ke atas katil. Membazir masa betul memikirkan pasal perempuan tu. Bukan masalah kau pun, Chi. Lantaklah diorang kat bawah tu. Otaknya berfikir. Baik pergi mandi lepastu gosok uniform sekolah. Pergi sekolah seminggu lepastu hujung minggu depan boleh jumpa Jeff lagi. Tiba-tiba dia senyum lebar. Jumpa Jeff lagi.







4 comments:

Anonymous said...

yeayyyy!!!

MaY_LiN said...

eh..
sukanya chi jmp jeff eh

Unknown said...

Best....

Anonymous said...

hiks. misteri betul si chi ni.

Post a Comment

 
Blog Template by Delicious Design Studio