♡assalamualaikum

currently updating First.

Thursday, January 29, 2015

First [3]

Chi memandang hadapan dengan lelah nafas turun naik. Orang ramai sedang berpusu-pusu melintas dari arah bertentangan. Dia menggerakkan kaki lebih laju supaya tidak tertinggal di belakang Jeff. Dia tidak perlu menoleh kesebelah, dia tahu Jeff masih sedang melintas bersama-sama. Di waktu yang beberapa saat ini, waktu sekarang ini, dia rasa seperti diberi perhatian. Mungkinlah tindakan meneman dia melintas itu tak bermaksud benda besar, malah mungkin tak bermaksud apa-apa pun tapi sebagai orang yang selalu dipinggirkan sepertia dia ni, perhatian sekecil itu pun dia boleh tersentuh.

Ah, dasar fikiran budak enam belas tahun. "Ugh."

Jeff mendengar dengusan kecil itu. "kenapa?"

Chi mengangkat lengan dan memeluk tubuhnya sebelum mendengus sekali lagi. "Aku tak suka jadi budak enam belas tahun."

"Kenapa tak suka?" Jeff mengerutkan kening. "Lagipun kau baru je jadi enam belas tahun, macam mana boleh rasa tak suka pulak?"

Chi menggigit bibir bawah sambil menyelak rambut ke hadapan bahu. "Aku banyak baca, diorang tulis, semasa umur enam belas tahunlah perasaan jadi banyak tak stabil. Sebab macam transition remaja nak ke dewasa."

"Ye ke? Takdelah. Aku tak rasa macamtu pun masa aku enam belas." Jeff melangkah perlahan ke arah kedai telefon bimbit yang perlu dia jaga sepanjang hari sabtu ini. Dia menelek jam tangan, oh belum pun pukul sembilan lagi. Boleh jalan perlahan lagi.

Ke aku yang fikir lebih? Chi menggelengkan kepalanya.

"Kau fikir lebih la tu. Tu lah, banyak membaca sangat."

Dia ni boleh baca fikirang orang ke? Chi memandang profil Jeff dari tepi.

Jeff berhenti di hadapan kedai kecik yang masih bertutup dengan shutter. Poket seluar kanan diseluk dan segugus kunci yang diwarnakan pangkalnya dengan warna-warni dikeluarkan. "Tepi sikit."

Chi menarik kakinya kebelakang apabila Jeff duduk mencangkung di hadapan shutter. Mangga dibuka dan shutter itu ditarik ke atas. Bunyi bising shutter besi itu menarik perhatian penjual beberapa gerai dihadapan.

"Jeff! Selamat pagi!" Tegur seorang abang berbangsa asing (Chi meneka) yang sedang sibuk mengemas gerainya.

"Selamat pagi bang! Awal harini sampai?" Jeff menjawab dengan senyuman.

"Biasa aja!" Soalan Jeff disambut dengan gelak tawa.

Chi masih berdiri di tepi kedai kecil itu. Jeff meletakkan kunci dan beg ke atas kerusi pusing di belakang rak cermin. Beberapa A4 standee yang memaparkan poster-poster dan promosi jualan di susun di atas rak kaca.

"Kau bercakap ke dengan diorang-diorang ni?" Chi bertanya dengan suara perlahan.

"Diorang-diorang mana?" Lancar tangan Jeff mengelap rak kaca yang berisi sim card dan kad top-up dengan tuala putih.

"Macam tadi.. abang yang tengah kemas gerai apam balik tu?"

"Kalau aku boleh bercakap dengan kau, kenapa aku tak boleh bercakap dengan diorang pulak?"

Chi memerhati sekeliling dengan perasaan was-was. "Bahaya bercakap dengan orang tak kenal ni.."

"Chi." Jeff menegur sepatah. "Aku dengan kau, kita kenal sangat ke?"

Chi menggeleng.

Jeff melemparkan senyum. "Dahtu?"

Chi diam sejenak. Yelah kita tak kenal tapi aku bercakap dengan kau jugak. Fine. Aku bias dengan warga asing. Dia menyimpulkan pertanyaan Jeff di dalam kepala.

Jeff senyum lebar. Itu diam je dengan dahi berkerut tu tengah berfikir lagi la tu!

"Murah sangat senyuman kau ni. Asyik senyum je."

Jeff ketawa mengusik. "Kenapa? Nak beli? Senyum kenalah murah, mana boleh mahal-mahal."

"Kenapa?" Chi bertanya ingin tahu.

"Nanti tak lawa. Macam kau. Muka lawa tapi senyum taknak. Mana tahu terjumpa jodoh tengah-tengah jalan, lepastu melepas sebab kau tak senyum."

Chi tergelak kecil. "Kau ni banyak sangat teori tak logik. Aku kalau senyum pun tak lawa jugak. Sama je."

"Ha! Tu nak pancing aku suruh cakap kau lawalah tu! Perempuan ni memanglah, kena gasak cakap lawa-lawa-lawa-lawa sepuluh kali depan muka baru puas hati kot."

"Mana ada!"

Jeff menangkap denial Chi yang terang-terangan itu dengan senyuman sinisnya. "Ada! Kakak aku selalu macamtu! Aku tahulah!"

Chi mencebik.

"Kau ni kan Chi, grumpy, moody, demotivated, self confidence tahap bawah kosong, senyum taknak, jalan sorang-sorang. Kau ni kenapa sebenarnya?" Jeff melabuhkan punggung di atas kerusi pusing. Chi masih berdiri bersandar lengan pada dinding konkrit kedainya.

Chi memandang terus ke mata Jeff. Walaupun Jeff sedang duduk, paras mata mereka masih sama memandangkan ketinggian Chi yang tak berapa nak boleh dibangakan ini. "Aku tak ada masalah. Kalau ada pun.. bukan masalah aku. Eh, tak.. maksudnya.. benda tu masalah orang lain, so.. kira bulan masalah aku. Ha, macamtu lah."

Jeff menongkat dagu. "Mak dengan kakak aku selalu cakap aku ni handsome."

Chi mula tak faham. Jadi? Apa kena mengenanya dengan dia?

"Apabila orang handsome macam aku ni bertanya soalan kat perempuan, biasanyalah, most of the time, perempuan tu akan jawab." Sengih.

That naughty grin.

"Jadi.. apa kata kau cakap je dengan aku Chi. Apahal dengan kau ni sebenanrnya?"

Tergelak juga Chi akhirnya. "Taknak. Kau tak handsome."

***********

Ya Allah nikmatnya makan tembikai sejuk tengahari buta ni! Chi mengunyah tembikai merah dari dalam plastik di tangan kirinya. Matahari sedang memancar tegak elok di Pasar Seni.

Jeff tersenyum melihat gelagat budak kecik itu. Ya, budak kecik. Budak kecik yang tak padan kecik suka cakap benda-benda yang orang dewasa je cakap. Chi mungkin kelihatan macam budak bermasalah yang asyik monyok, tapi kalau dah budak-budak tu, memang tak boleh buang tabiat childish. Macam sekarang ni dia dok cucuk tembikai dengan lidi banyak-banyak lepastu try masuk dalam mulut berapa yang muat. Memang macam budak umur enam belas, atau kalau nak cakap dua belas pun boleh.

Apa yang membuatkan budak senaif dan secomel ni jadi dewasa begitu cepat? Sayang, sayang sebab masa remaja tak boleh diputar balik. Sayang, kalau nanti dia dah dewasa dia menyesal merayau sorang-sorang tanpa kawan. Sayangnya, tak menghargai nilai masa yang berlalu dengan pantas.

"Kau taknak balik? Makan tengahari kat rumah ke?" Jeff bertanya selamba.

Chi menggeleng. Dia sibuk mengaut serbuk asam yang berkumpul di bawah plastik berisi tembikainya.

"Habistu? Nak duduk sini sampai petang?"

Chi mengangguk. Ish asam ni pun susahnya nak ambik.

"Nak buat apa kat sini sampai petang?"

Chi mengangkat bahu. "Entah. Aku suka duduk dengan kau."

"Panas kat sini.. dengan ramai orangnya.. tak selesa.."Jeff membetulkan kedudukan kipas duduk itu betul-betul menghala ke muka Chi. Habis berterbangan rambutnya ditiup angin kipas.

"Jeff janganlah.." Habis konsentrasi dia nak makan buah tembikai bila rambut bersepah kat depan muka.

Jeff senyum nakal. Buat lagi sekalilah macamni.

"Jeff janganlah!" Kan! Dah kena marah!

Terhambur gelak besar Jeff. "Sebab kau nak sangat duduk sini kan, biar aku buli kau."

"Eeh.. penatlah macamni.. kat sekolah kena buli, kat rumah kena buli, kat luar pun kena buli.. taknaklah.." Chi merintih perlahan.

Tiba-tiba Jeff terasa bersalah. Sepatutnya dia tak perlu berasa apa-apa sebab halakan kipas depan muka orang memang bahan dia nak berjenaka dengan orang. Kak Ana pun kadang-kadang kejar dia sekeliling rumah bila dia buat macamtu time Kak Ana nak sarung tudung. Kenapa boleh rasa bersalah dan simpati pulak tiba-tiba ni? "Sorry?"

"Tak apa. Dah biasa."

Damn. Perasaan bersalah tu datang bertimpa-timpa lagi.

4 comments:

Anonymous said...

mujur x trgolek jatuh kerusi tgk ada entry baru cik cucur :)

cucuratap said...

Hahahaha ;)

cucuratap said...

Hahahaha ;)

MaY_LiN said...

chi oh chi
zaman remaja
cuan kena buli aje

Post a Comment

 
Blog Template by Delicious Design Studio