♡assalamualaikum

currently updating First.

Monday, July 25, 2011

Aqib dan Dhuha 2

"Kenapa tengok saya macam tu?" Aqib bertanya hairan. Kekasih hatinya yang satu ini dari tadi merenung dia macam analisis soalan sejarah. Serius.

Dhuha menjungkit bahu.

"Cakaplah." Aqib bertanya sambil menguyah gula-gula getah. Matanya masih fokus pada handphone merangkap kekasih keduanya.

Dhuha menongkat kepala dengan lengan. Akibatnya tangan baju kurung kirinya melurut sampai ke siku.

"Angkat lengan baju tu. Dah pakai baju kurung elok-elok, nampak lengan. Kalau pakai kemeja dah elok-elok lengan panjang, lipat sampai siku. Suka sangat."

Dhuha mengalih posisi. Kepalanya diletakkan di atas meja.

"Nur Dhuha.." Aqib meletakkan handphone dan memandang Dhuha tajam.

Dhuha memandang Aqib di hadapannya. "Saya lapar..." suara lemah.

"Orang puasa mana boleh cakap lapar."

"Dahtu!" Dhuha menegakkan badannya. "Janganlah kunyah chewinggum depan saya!"

Aqib tergelak. "Lah. Chewinggum pun terkesan ke?" Gelak lagi.

"Yelah. Dahla, tak nak cakap dengan awak. Habis tenaga saya."

Aqib tarik senyum. Dia mengangkat tangan kiri melihat jam. "Sekejap lagi."

Restoran itu dah mula dipenuhi orang.

Dhuha menakup muka di atas meja. "Kenapa mesti semua orang makan dekat kiri kanan depan belakang saya.."

"Saya tak makan." Aqib memeluk tubuh. Orang lain mesti sangka dia tengah bawa adik bongsunya keluar makan malam lepastu menu kegemaran adiknya takde jadi terus merajuk taknak makan sampai telangkupkan kepala atas meja. Padahal...

"Buang gula-gula getah perisa mint kegemaran saya dalam mulut awak tu boleh tak?"

Haha. "Tu la dah suntuk baru nak puasa, kan dah terima padahnya."

"Padahnya ialah boyfriend saya tak kesian kat saya." Dhuha membuat kesimpulan.

Aqib senyum lagi. Rasanya, dia tak pernah tak senyum setiap kali berasa dengan Dhuha. "Banyak kerja tak harini?"

Dhuha angguk.

"Penat?"

Angguk lagi.

Pelayan restoran thai tiba di tepi meja. Dia baru nak letak makanan atas meja tapi Aqib cepat memintas.

"Aaa boleh hantar sekejap lagi tak? Takpun  letak dekat kaunter dulu nanti saya ambik."

Pekerja itu mengangguk. "Oh adik abang puasa ke? Boleh. Boleh. Nanti saya hantarkan lepas azan."

Dhuha mengetap bibir. Rasa nak marah tapi tak boleh sebab puasa nanti habis pahala. Tak nampak ke muka ni muka wanita berkerjaya yang penat setelah mengerah keringat dari pagi ke petang. "Saya rasa nak buat rambut gaya kerinting kembang yang pendek macam Oprah."

"So? Akan nampak macam orang kulit hitam yang kaya lepastu jadi tycoon la? Lepastu awak akan buat rancangan tv untuk menasihati orang. Dan tetamu pertama awak mesti Kadeen dengan Sarah." Aqib saja mengusik walaupun dia tahu Dhuha saja cakap macamtu sebab nak nampak macam wanita dewasa sikit.

Dhuha kekal kaku. "Saya rasa macam nak tergelak dengan lawak awak, tapi bibir saya kering dan perut saya pedih jadi tak boleh nak ketawa."

Aqib senyum lagi. "Pergi tandas sekejap."

"Ala saja je nak tinggal saya masa nak dekat berbuka."

"Nak buang chewinggum la!"

*******

Dah dua hari.

Kalau ditukarkan kepada jam, dah 48 jam.

Kalau tukar kepada saat, 172800 saat. Banyak tu. Banyak sangat. Lama saaaaaaangat.

Dhuha menongkat dagu dengan Blackberry kesayangan. Dengan harapan dagu boleh berlekuk, kononnya. Aqib mana awak ni telefon lah!

Menunggu itu satu penyiksaan, tau?

"Kak Dhuha." Syikin, receptionist yang muda 5 tahun daripanya menegur.

"Em?" tak ada mood. Lagi-lagi bila mendengar orang yang lebih tinggi 10cm daripanya padahal tak habis belajar universiti lagi menegurnya tiba-tiba.

"Ada orang carik." takut-takut Syikin memberitahu.

"Cakap akak kerja luar."

"Tapi.. dah cakap dah akak ada kat dalam." Syikin menggaru belakang kepala.

"Ish! Kenapa tak telefon meja akak dulu?"

"Dah. Kak Dhuha tak angkat."

Dhuha melepaskan nafas berat. Jujur sangat manusia ni kadang-kadang pun susah juga. Dia menurunkan sila dari kerusi dan melangkah malas ke depan.

Hah! Aqib berdiri di depan pintu kaca dengan berpakain pejabat kemas. Dhuha terdiam sebentar.

"Hai. Assalamualaikum." Aqib senyum. Sebenarnya, kebetulan dia ada di Shah Alam harini. Ingatkan nak telefon dulu tapi tak surprise lah kan.

Dhuha mengerutkan kening. Aqib ni betul-betul lah... nak kena..

"Kenapa kerut kening macamtu?" Aqib mendekati Dhuha.

Dhuha menelan air liur sebelum menjawab. "Rasa nak menangis. Nak tahan airmata."

Cepat-cepat Aqib membukakan pintu kaca pejabat itu dan membawa Dhuha keluar. "Lah kenapa pulak ni?"

"Taktau." Keningnya masih berkerut.

"Hah?" Aqib bercekak pinggang. Dia pun turut sama berkerut kening sebab tak faham.

Dhuha mengangkat tangan ke atas dahi, melindung cahaya matahari terik. "Ada apa ni? Harini baru nak datang carik orang."

"Outstation. Pergi Melaka 2 hari." Aqib menerangkan ringkas.

"Kenapa tak bagitau?"

"Takkan itu pun nak bagitau." Aqib melonggarkan tali heler yang terjerut kemas. Butang atas kolar dibuka. Panas sangat tengahari ni lepastu ditambah pulak panas orang dekat depan.

Dhuha mengetap bibir. Lagilah rasa nak menangis. Kelihatan kawan-kawan sepejabatnya berpusu-pusu keluar dari pintu. Oh, dah masuk waktu makan tengahari dah. "Saya nak masuk dulu."

"Nanti sekejap.."

Tak sempat Aqib nak menahan, Dhuha dengan sepantas kilatnya dah masuk ke dalam. Laju, sampai Aqib rasa sesaat pun belum lepas lagi. Kau lambat Aqib, Lambat. Dia berkata pada diri sendiri.

******

Dhuha meletakkan punggungnya pada kerusi. Kening berkerut lagi. Tak tahan.

"Woi diet?" Kadeen mengusik sambil melintas di depan meja Dhuha.

"Kadeen, jap."

"Kenapa?"

Dhuha memandang Kadeen dengan muka merah. "Aku rasa macam nak menangis."

"Eh??!" Pelik. Kadeen terus menarik kerusi beroda di depan meja Dhuha yang tak berorang. "Hah, nangislah."

Dhuha melepaskan airmatanya yang banyak dan laju macam air terjun Niagara. "Aku dah kata dah! Aku dah kata dah ada boyfriend ni leceh tapi dia kata tak! Dia nak jugak lepastu buat aku jadi serabut menangis serabai macam budak-budak tak pandai pakai celak!"

Kadeen senyap. Dia menunggu Dhuha habis mengelap airmata dengan tisu.

Dhuha menarik nafas dan menyambung. "Tengok sekarang ni aku pun tak faham kenapa aku nak menangis sakan. Ah bencilah!" Dia terus menekup muka ke atas meja. Nasib baik pejabat tengah kosong kalau tak mesti dah ada orang telefon ustaz sebab nak ubatkan orang histeria.

Dari ruang masuk, Aqib melihat sahaja aksi menangis paling hebat itu. Kenapa? Apa salah dia? Apa yang dia dah buat? Kenapa nak menangis dengan Kadeen?

"Kau ni betul ke, tak betul ni Dhuha? Sebelum kau mengongoi-ngongoi lagi teruk baik kau cakap kau ni kenapa sebenarnya." Kadeen bertanya.

Dhuha yang masih menekup kepala dia atas meja hanya menggeleng. Betul, dia pun tak tau kenapa.

Masalah. Kadeen menggeleng. Kalau dah tuan punya badan taktau, habistu aku nak buat apa? Dia memusingkan kerusi beroda itu ke kiri dan ke kanan. Hah! Itu dia hero kita. Matanya tertancap pada Aqib yang elok menyandarkan sisi badannya pada dinding. Senyap-senyap dia meninggalkan Dhuha yang gila di mejanya.

Kadeen menepuk bahu Kadeen. "Pergilah. Dhuha tu bila dia bermasalah, memang serabut sikit."

'Serabut banyak' Aqib menjawab dalam hati. "Ok. Thanks Kadeen." Mereka berjabat tangan dan Kadeen terus berlalu.

Dhuha masih merungut-merungut dengan kepala telangkup. "Benci tau bila kita tak tau kenapa kita tiba-tiba menangis lepastu stress!"

"Cuba ingat balik semalam ke, dua hari lepas ke, apa yang jadi?" Aqib selamba duduk di depan Dhuha dan bertanya seolah-olah dia Kadeen.

"Hah! Dua hari lepas! Dua hari lepas dia last contact aku lepastu hilang. Lepastu boleh pulak tanya kenapa kena bagitau dia pergi mana!" Dhuha menumbuk meja perlahan.

"Penat tunggu dia?" Aqib bertanya lagi.

"Penatlah. Aku charge handphone hari-hari.. which is not me! Tapi takde hasil pun!"

"Kenapa tak carik dia dulu?"

"Mana boleh aku kan perempuan. Dia lah kena carik aku." Dhuha mengangkat mukanya perlahan-lahan.

Gulp.

"Hai." Aqib melambai tangan.

Dhuha mengelap baki airmata. Bencinya kenapa dia pulak ada kat sini? "Kadeen mana?"

"Kenapa pulak nak carik Kadeen padahal orang yang awak tunggu-tunggu ada kat depan mata?" Aqib mengusik.

Dhuha memalingkan muka. "Diamlah. Saya taknak menangis depan awak. Pergilah balik."

"Saya tak carik awak, sorry. Saya tak bagitau saya pergi mana, sorry."

Dhuha diam.

"Lain kali saya bagitau la."

"Ok." Sepatah Dhuha menjawab.

"Lagipun dua hari je.."

"Dua hari je? Dua hari lama tau." Dhuha memeluk tubuh.

"Awak ni mengada-ngada jugak eh."

Dhuha membesarkan mata. "Awak ingat saya suka ke macamni? Menangis macam orang mati laki. Bukan saya yang nak! Mana saya nak tau saya nak menangis tiba-tiba!"

Aqib senyum. "Kita kahwin la. Awak boleh tengok saya hari-hari."

"Aah lepastu hari-hari gaduh. Saya dah kata dah taknak jadi macam Kadeen-Sarah."

Aqib tergelak. "Ni mana datang Kadeen-Sarah pulak tiba-tiba? Diorang tak kahwin-kahwin lagi tengok kita dah cakap pasal kahwin dah. Awak dah 26 tau? 26 tahun pun masih nak menangis mengadu-ngadu dengan Kadeen lagi. Sebab tu lah Sarah cakap awak nak ambik boyfriend dia."

"Habis tu awak nak saya mengadu-ngadu menangis dekat siapa?"

Aqib senyum sambil menjungkit bahu. "Entah. Lupa awak kan akan hidup tua dan mati sorang-sorang."

"Semua orang tak kesiankan saya."

"Firstly, saya dah cakap dah saya nak teman awak sampai mati. Boleh tak awak save elok-elok ayat saya tu dalam kepala. Secondly, saya dah cakap sorry dan lain kali saya bagitaulah saya pergi mana. Ok?"

Dhuha mengangguk kecil. "Kay."

"Alright?"

Dhuha mengangguk lagi. "Alright."

"Settled?"

"Setteled." Dhuha bangun dari kerusinya.

"Hah nak pergi mana pulak tu?"

"Makan. Laparlah. Menangis guna banyak tenaga."
Aqib senyum. "Jom."

"Memang nak pergi dengan awak pun. Awak bayar semua." Dhuha menjawab selamba. Balas dendam.

Aqib senyum lagi. Senyum tak sudah-sudah.





p/s: gatal nak menyambung cerita. haha. tapi pendek je :p

64 comments:

mAdA said...

omaaaaa...dah t'sengih2 depan laptop!cucur ni sje tau buat crita sweet sgt!ngeee~

name saye u'u said...

comel btol la dhuha nih..aqib pon layan yek ;)

kaknOOr said...

dik best banget...rajin sbg lagi ahaks

Addi said...

:D heeee ^^

hanim Nabilah said...

haha sweetnye dhuha^^
sis kalo sampai dorg kawen laaaagi sweet kan..hehe

yasmine said...

comelnya mereka..

Minsofea said...

comel nyer lah aqib-dhuha ni......

Syamimi Fatin said...

oh, xsgka ada smbungan... best! :D

LYAN said...

saya pun tersengih-sengih dari awal sampai habis citer aqib-dhuha x)

Anonymous said...

hahahah...lucu arr dhuha ni,, aqib plak selamba derkk jeee....
sambung lagi,,,besttt

wwannurr

Anonymous said...

hahahahahahaha...next n3...haila crita ni suda manderem sy punya ati la huahuahua..nez n3 plzzzz:)

Miss Kira said...

boleh x nak aqib??
boleh la..boleh la.. boleh la.. (buat muka puss)
boleh ya...

dia terlampauuuuuuuuuuuuuuuuuu coolllll.. :D

haikadove said...

hahaa comel !! best best ;D

syira destroyer said...

owww...sweeetttt :)

are said...

muahahaha
mesti dhuha feeling2 "i hate my self for loving you" masa tu kan....

Ayana Ahmad said...

tersengih-sengih depan laptop sampai sakit muka!

hahahaha:DD

sweeeeettt sangatt!!!;'))

nak Aqib-Dhuha 3 bole x? hehehehe...

MaY_LiN said...

hihihi..
memang la aqib kena tahan ngan budak tuuuu

MOMOCHAN said...

sweetlaaaa. nak lagi..hehe

Bulanhijau said...

kahwin
xD

aiscream cokolat said...

seriously, damnly in love with Aqib Dhuha ni...hopefully Cik Cucur akan ada-masa-senang-hati sambung cite ni. always waitin ur next n3~

Anonymous said...

hikhikhik. comelnya. sweet! sukeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeee................tersipu2. LOL. ;-D

dewdrop said...

mmg pun..bce pape n3 cik cucur ni mmg la akn senyum xsudah2..keh3..thanx cik cucur..mmg best..smbg lg smpai kawen pun syok gak tu..ahhaha..sgt la comel si dhuha tu ^_^

fyeee said...

LOL sweetnyaaaaa.Uhuk, teringat Ad dgn Jaja . ohmyyyy :D nice continuation cik cucur

* tengah sakan menjerit sebabb sgt cheesy*

belle.talib said...

aww~~~
mesti Dhuha comel sgt sampai org ingat Dhuha adik...huwah...

so sweet. bila nak kahwin ni...

SofeaIman said...

Dik, teruskan "kegatalanmu" itu... keh3. Disebabkan "kegatalanmu" menyebabkan akak pun turut sama "tergatal" membacanya dan menunggu jemputan kawin aqib&dhuha

nursya said...

hehehe...
sweet je wlwpn si dhuha ni manja sikit kan...

cactaceous opuntia said...

adoi..lame menghilang...sweet la aqib...dhuha..orang da ajak kwen..bersungguh dah tu...ape lagi..haha...xboleh bla part kadeen-sarah tu...haha

niK hAmiZaH said...

senyum, sengih... how sweet aqib dhuha... manje rupenye..

Kak Sue said...

Sweet lah... sambunglah kegatalanmu itu kkk..
Terbaik...hehehe..

skye_life87 said...

sweet gile...asyik sengih2 depan lappy je bace cite ni..

Anonymous said...

so sweet!!!!
thanks cucur-atap/cucu-ratap...

ccake

Anonymous said...

tgh sengih smpai telinga dpn laptop. nasib baek mai dh tido,kalo x, dia msti ingt ank dara dia tgh menggatal dgn ank truna mana. haha..wah..nk bf mcm aqib. so sweet.....=)

Anonymous said...

bertuah ko!klu mcm ni ko kn smbg part 3 plk weihhh...aku tgguuu....

sufi (",)

missn said...

kalau laki-macam-aqib ni ada jual kat mana2 mesti dah sold out kan...

Anonymous said...

we want Aqib dan Dhuha 3!!
:D

Dya Ezlia said...

bez sgt2...tp boley smbung lg story ni kann...:)

~:: niz ::~ said...

comel2x.
:)

Ze_Mhis said...

finally....................... haaaaaa best gilak!!!

LiNa said...

waa...bestnya...sweet sgt...ada sambungan lg kn...xsabar nak tau apa jd lps nie..

Syarp said...

Wa sweetnyeee..nanti cucur samb versi depa kawin ye yer

Anonymous said...

sambung la lg......

anna cumil said...

suke gile....hehe....klaka dhuha xtau nape die nangis...hehe

Anonymous said...

awat sweet sgt nih? haha.

yuta0330 said...

xnk la haku komen..sume yg aku nk ckp, sume org2 atas dh tulis..huh! nyampah!!
haha..
mmg best arr cik cucur...thumbs up, berkali2..^_^

Anonymous said...

alololo.comell..hehe
cucuratap..ooo..cucuratap
sambung la lagi sampai kawen=p
~alia~

Unknown said...

ooh..nape sy x tau cite ni di sambung? ketinggalan sgguh! dish!!

Iman Najjwa said...

wiut???hehehe..still in cute...hehhee

FARHA said...

ala sambunglah lagi <3

wana said...

charge hp tiap2 ari..which is not me
ak kan pmpuann..die la kne cri ak dlu..

hahahha..bnde ni jd kt ak
bezz cucur...

nash said...

sooooo sweeettttt!!!

Anonymous said...

rasa manis eventho tgh pose..hehe
_didi_hamtaro_

Anonymous said...

cik cucur..
wt la aqib dan dhuha 3!!
klu x bz la...
hee :D

cyah said...

hahahaha sweet jerk

Unknown said...

hahaha..
bestla..
tergelak je bace..
ape ke emo sangat..
hiii

ameesya said...

Best & sweet....nanti sambung lagi...hehehe

aida rya said...

cucuratap bila nak buat novel..seriously cerita awak semua sgt santai dan best...

daney said...

citer nie best. wat lah novel... garenti sold out punya. citer santai but sweet cam nie buat kepala yg serabut jd ringan... best nyer jd dhuha..

Anonymous said...

dhuha sgt slumber... aqib dhuha sgt sweet... dan saya sgt suka!!

Anonymous said...

best sgt..

Makanan Kesihatan said...

cutee la cter ni

sal said...

sweet sgt cerita.. sy suka sume karya2 writer.. sgt best. tahniah berjaya buat sy gelak sorg2 depan komputer.. huhu

sugar2 kapas strawberry said...

comellnya dhuha nih hehe

Miss FF said...

Ya Allah, awat la karekter dlm cite ni sweet plus comel sgt hah.... xlarat dh nk senyum tlebih gula dari awal smp abih noktah.

Anonymous said...

nape aqib dan dhuha 3 x bley nk bce niii???
da laa diorg sweet!!!

Post a Comment

 
Blog Template by Delicious Design Studio