♡assalamualaikum

currently updating First.

Monday, May 24, 2010

ADVIDHAQ [30]

“Abang, pergi panggil adik-adik kat luar tu! suruh masuk!” Cik Jah mengarah sambil meggoyang-goyangkan sudip ditangan.

Dia meninggalkan siri animasi Transfomers itu sebentar. Dengan seluar pendek tidur itu, dia bergerak dari pintu rumah teres itu. Kelihatan 3 orang budak perempuan sedang bersila di atas jalan tar.

“Syuda, Pika, bangun. Kotorlah.” Dia menarik tangan kedua-dua adiknya.

“Alah, orang tengah masak ni!” Syuhada, adik yang paling suka melawan.

Dia pandang di atas tar, selonggok bunga kertas bermacam-macam warna dah hancur. “tak boleh duduk atas jalan, kotor.”

“Abang ni, sibuk jelah…” Syafiqah membantah perlahan. “kesian Nana..”

Dia masih tak melepaskan kedua-dua tangan adiknya. Syuda di sebelah kanan, Pika disebelah kiri.

“Abang, kita tak main habis lagilah!” budak yang masih bersila itu bersuara kuat. “orang nak masak, kacau! Manede kotor. Kita tak main tanah.” Mentang-mentang keluarga orang tu panggil dia ‘Abang’, dia pun ikut sekali guna nama panggilan itu.

“jom.” dia buat taktau dengan budak perempuan itu dan terus menarik tangan adik-adiknya.

“taknak balik! Taknak balik!” Syuda membentak kasar.

“dah nak senja.”

Tiba-tiba terasa bajunya ditarik dari belakang. Dia pusing, memandang Nana yang selekeh dengan rambut terburai.

“Abang taknak bawak kita balik jugak ke?” selamba Nana meminta.

“pergilah balik.”

“ala nak Abang pegang tangan macam Syuda dengan Pika.”

“diamlah.”

“ala,ala,ala,ala… nak jugak! Nak jugak!”

“eeh! pergilah!”

“Abang!”

“Farhanaconda!”

Budak perempuan itu terus berdiri kaku.


Vid membawa tangan menindih dahinya. Dia tersenyum dengan siling diatas kepala. Farhana, macam-macam.

******

Jaja sengih meleret. Nana kelihatan khusyuk dengan PSP di tangan. Pintu bilik yang dah terkuak sedikit itu ditolak luas.

Nana memandangnya dengan jelingan sepintas.

Jaja sengih lagi. Punggungnya dilabuhkan di atas lantai berhadapan dengan tilam tanpa katil milik Nana.

“Na..” Jaja menegur perlahan dengan senyum nakal.

“apa?” mata masih pada skrin. Tekken Dark Resurrection diberi perhatian sepenuhnya.

“aku nak tau cerita kau dengan Vid! Sekarang! Sekarang!”

Ugh! Nana mendengus. Karang aku kasi tendangan maut macam Hwoarang karang naya je Jaja ni. kot ye pun berlapik la sikit.

“ala letak jelah PSP tu kat tepi. Kalau muka Jin Kazama pun dah jadik macam Vid, baik kau pandang aku. Cepat-cepat cerita cepat!”

Jaja ni aku karate macam Marshall Law baru tau. Wataaaaa!!!

“cepatlah!” Jaja merampas PSP itu.

“taknaklah malu!”

Hahahaha. Jaja tergelak besar. “sejak bila pandai malu?”

“tak boleh ke kau kasi aku ketenangan sikit Ja?”

“tak boleh! Macam mana kau kenal mak dia? macam mana kau boleh tak perasan Vid tu orang yang kau kenal?”

“bekas jiran. Sebelah rumah.”

“gilaaaaaaaaaaaa lah jodohhhhhhhh”

Pap! Nana menampar pipi Jaja. “diam.”

Heeeee. “kau nak malu apa sangat? orait lah tu. mak mertua dah kenal.”

“Jaja!”

“ok. ok. aku behave.” Jaja menekup mulutnya.

“malu gila. malu gila. malu gila……! tau tak, masa kecik-kecik dulu aku suka dia jugak! Dah besar-besar ni aku suka dia jugak! Dahla aku yang suka dia, bukan dia yang suka aku! maunya tak malu! Arrrrrrrr.. mana nak tanam muka aku ni..”

Jaja tergelak besar. Nana, dari kecik lagi dah suka orang, determined habis.

“malunya aku! dahla dulu aku yang macam terhegeh-hegeh kat dia. ye la kan, aku kecik lagi, mana la tau malu, tau segan. masa tu aku darjah satu, dia darjah lima. Nasib baik lepastu dia blah masuk asrama, aku blah balik Penang. Kau tau, masa tu aku gila hentak-hentak kaki taknak pindah. 3 hari 3 malam aku mengamuk kat ayah aku. Sampai sanggup nak tinggal dengan Cik Jah je, taknak ikut mak bapak sendiri. Ugh.. bodohnya…”

“lepastu ayah dengan mak kau ikat kau dengan tali ke nak pindah Penang tu?”

“tak. Mamat tu la pujuk aku. Dia kata tak baik tinggal mak ayah, nanti Tuhan marah.”

“oh. oh. Memang lelaki budiman.”

“kan? Lepastu macam dah besar sikit, aku dah tak ingat dah la benda-benda merepek ni.”

“aah lepastu bila dah besar banyak, jejak-jejak kaki kat KL je terus sambung balik benda merepek masa kecik tu.” seronok Jaja mengenakan kawannya.

“janganla Ja! Aku malu.” Nana terus menutup mukanya dengan bantal. Apa dah takde lelaki lain ke kat Malaysia ni? balik-balik orang itu jugak yang aku melekat. Duh, payah.

*******

“kau rugi BESAR punya!” Haq terus melulu mendekati Ad di ruang tamu.

“oh ada benda menarik ke?” Ad bertanya selamba. Dia memang dah tak dapat pergi majlis tadi sebab ada kerja.

“ok. Meh aku bagitau benda yang menarik mengikut ranking. Nombor lima, Aree mengamuk aku kasi hadiah scale ruler kat anak dia.” Haq terbayang tadi bila dia bagi Aree hadiah tak berbalut itu. Scale ruler Faber-Castel dengan sarung PVC hitam. Sikit lagi berdarah mata dia bila Aree baling scale ruler itu ke arahnya. Haha mengamuk sakan.

Scale ruler? “apeke bijak kau nih! Apa budak setahun nak buat dengan benda tu?”

Haha. “ok, ok. perkara keempat, Rai pregnant.”

“iye?” Ad riak tak percaya. “the vogie the vast mom-to-be lah dia.”

“ketiga, aku datang dengan Mira.”

“dia dah tau kau nak kahwin dengan dia?”

“belum. Nantilah. Ok, perkara kedua, Vid datang bawak Nana dengan Jaja. Gila lah, Vid buat move!”

“agak gila jugak la. aku dah excited dengan benda yang menarik ranking pertama.”

Hehe. “kau ingat Farhanaconda? Kawan Vid masa kecik-kecik? Yang dia pernah cerita tu?”

“aaaaaaa.” Ad menelengkan kepala ke kiri. “ingat kot. Kenapa?”

“oh. dia tulah Nana.”

“serious?”

“deadly serious.” Haq mengangguk.

“gila lahhhhh. Kawan-kawan aku nak kahwin dah! Masing-masing dah jumpa jodoh.” Ad tersenyum meleret.

“kau punya Aksara?”

“dia dah balas e-mail aku dah. Dah kawan dah.”

“iye?”

“aah. Balas-balas e-mail sudah, gelak-gelak sudah, senyum-senyum sorang sudah.”

“gila angau.” Haq meninggalkan Ad seorang di ruang tamu. Boleh jadi gila duduk lama-lama dengan orang gila angau ni.

*****

Bila mana dada terasa melantun-lantun,
Aku tau jantung itu duduk selamat di dalam sangkar tulang rusuk.
Aku tau aku masih hidup dengan sihat,
Berdiri di atas bumi dengan selamat.
Syukur ya Tuhan.
Bila mana aku tahu aku masih ada degupan,
Aku tahu di mana aku sekarang
Di alam nyata, bukan sedang terapung entah ke mana.
Walaupun serasa itulah keadaannya
Dia bawa aku terbang tanpa enjin, tanpa belanja
Dia beri aku bahagia tanpa jumpa, tanpa suara
Dia cuma berikan aku ayat-ayatnya dengan percuma
Tanpa mukadimah, tanpa bunga, tanpa lengkap tatabahasanya, tanpa sempurna
Cukup itu
Aku boleh suka, boleh bahagia, dengan semua ‘tanpa’
Mengapa?
Maaf, aku tidak tahu
Percayalah, setiap kali dada aku melantun kuat begitu sekali
Setiap kali itu aku bertanya pada diri sendiri.
Tidak jumpa
Tidak tahu
Tiba-tiba aku risau.
Jantung itu boleh luruhkan? Boleh jatuhkah? Boleh terkeluar dari sangkar rusukkah?
Oh. aku seram dengan diri sendiri.


Jaja menarik tangkai cermin matanya dan diletak diatas meja. Mata terasa letih. Dia merenung MSword dengan latar putih itu lagi sekali.

Apa jari aku dah buat tadi?

Dia menggeleng, tak percaya. Betul seram. Apa yang ditaip pun tak sedar.. otak kau kemana sebenarnya Jaja?

39 comments:

zequest said...

bestny! bestny!!! hahahahahaa...
luv vid n nana!!

thnks cik cucur... u're da best ever..

epy elina said...

hohohoho....
crta smkin mnarik...
nana btul2 cnta sjati kat vid...
kehkeh...
mcm mna la Ad thu jaja 2 aksara??

Pitak said...

hahaha :D kanda syg kau lebih!
i love u so much la. wee~
kawen!!!!

Anonymous said...

cik cucur..

serius sweet sgt.. rasa mcm saya yg jatuh cinta dah...

nunaaz said...

duk pikir2 jgk la ape yg haq nak bg kat ank aree..rupe2nye scale ruler...
lwk r haq nih..hahahaha....

Rubiyanti Basri said...

Best..best. Ada gak n3 Ad. Bila ler rahsia Aksara nak terbongkar. X sabo nak tunggu. :)

Memang betul ler si Vid tu Kayu xder perasaan..dah terserlah kekayuan dia masa kecik2. Nana org kayu mcm tu dia nak juga... go Nana go. Jgn malu2 Nana..nanti terlepas. Nita tgh cucuk jarum tuu.

TQ Cik Cucur..nak n3 lagi (ngan muka x malunya)

Unknown said...

ngah pening pale.. tp bila bace en3 ni buat kpala jd diawang2an katanya... (^-^v)

Mya Tirana said...

nak lagi...
nak lagi....
ngeeee~

jaja said...

bile la nk kawen nih
thanx 2 haq coz jdik match maker...heehooo
v(^_^)v

Anonymous said...

salam....
best2...
smbung lg....

Rubiyanti Basri said...

Best..best. Ada gak n3 Ad. Bila ler rahsia Aksara nak terbongkar. X sabo nak tunggu. :)

Memang betul ler si Vid tu Kayu xder perasaan..dah terserlah kekayuan dia masa kecik2. Nana org kayu mcm tu dia nak juga... go Nana go. Jgn malu2 Nana..nanti terlepas. Nita tgh cucuk jarum tuu.

TQ Cik Cucur..nak n3 lagi (ngan muka x malunya)

MaY_LiN said...

sweet je dapat kumpul reramai cenggitu..
amboi..
ad terlepas scene menarik lagi tertarik la..
aksara..aksara..
jaja oi..
lets move..

Hasmunirah said...

yeye... citer ni dah makin best..
sweet sesgt..
nana nagn vid dah lepas,
tgu ad lak tau sapa aksara dia..
pasti tgu haq at move ngan mira lak...
next cik cucur...

fazliana said...

waaaa
nak en3 jaja n ad
bnyk2..daa mer0yan laa
ngn d0rank nih! hahaah
=))

n@mie said...

Suka nye Nana n Vid tp cian Nana kn.. mesti malu gila.. yg Vid ni asal la kayu sgt.. geram tol..!!!

~ZYX~ said...

suke2...nana=farhanconda..jaja=aksara..cpt2 sambung..comel je nana mase kecik..

nursya said...

hahaha...
jaja pn da sama angau mcm ad gak...
elok sgt la tuh...

aper reaksi ad klw dia tau jaja tuh aksara???
hmmm....
curios btl la...
hehehe....

next entry plzzz...

-_-

ajex said...

haq kompem ngan mira...
penangan cinta vid kat nana hebatkan???
hehehehe....
ad??? nana??? aksara???
mcm ane la ye....
haq bg adni scale ruler???
nonsense but sweet....
hahahaha....

Miss Kira said...

hohohoho...
sukanya!!
bila la ad nk sedar yang jaja tu aksara..
hehehe
vid dah ingt kenangan lama
sweet gitu
=)

masz said...

huaaaa...makin menarik cite ni....ct3, i've fallen for vid too..
thanks cucuratap..

i-R-a eddie said...

ad!!!jaja tu la aksara awak!iskk..ape la ad..tu pn xtau..hahahah


cik cucur..
ad dh curik hatikuu..
vid dh curik ingatanku..
haq dh curik perhatiankuu..
conclusion is...
ADVIDHAQ had stolen my soul
ouh2..major problem..
hahahaha~~

MizaEija said...

cyg cucuratap lebey....

idayu said...

cenyum3

Anonymous said...

aaaaaaaaa
bes2...
x terkata besnya

aisyah said...

haq confident abes mira tu dia punyerr...kena bg tau cpt2...ank org tu da laa trase ngan diaa....hahaha....
ble plak ad nk jupe aksara ni??xsaba laaa...
cam biase cik cucur, best sgt!!!

Bulanhijau said...

hahahahaha ..

Nana mmg jodoh Vid lah.
no doubt.

Jaja dgn Ad, masing masing dah angau.
sweeeeeeeeeeeeeeeeeeeet bangat.

mira said...

wah..wah...makin menarik ni...lagi sakiiitttt jantung nk tunggu next epi ni..hahahahah..cik cucur,you the best la...tq so much

yas_syr said...

gosh... i really never thought tat i'd fall 4 novel's characters. but here i am fallin over n over again 4 all da 3 guys u have here.
wish u all da best 4 da oncoming n3's. n tq much 4 making my day. lawak sguh characters (guys n ladies) u create (or mmg ader yg real cm2)*_*

Anonymous said...

wah..best gle....sweet sgt2..
cik cucu x nk bku kn ke crte ni??
gmbung kn skali dgn "cerita mereka"..
fuhhh...msti best ahh...
sy kompen bli ahh...
cik cucu terbaik.....
:)

cahaya_permata said...

best2.aku mula suka nana n vid.tp nk thu gak camne kesudahan ad n jaja.chaiyokk cucur.tak sbr nk tnggu next entry ni...huhu

keSENGALan teserlah.. said...

aku kesian betul kat si ad nie..scene2 yg hebat sume dye terlepas..aiyaarrkk..
nasib jaja n ad masih berhubung even jaja pakai nama aksara..ngaaaaa.

haq mmg choii betull..ade ke scale ruler..nk suh budak tuh ukur karpet hapee??haha..

nana vid..ngaaaaaaa..vid dah boleh sengeh sorang2 engtkan nana,oke la tuh..haha..

haq??addooii..berterus terang cpt..nk kawen kan??HAHA..

aqilah said...

hahhaaaaa nana...nana.......sampai camtu sekali....perhhhhhhhhhhhhhh..
bila lah si ad dgn aksara ni nak bertentang mata ni?????????????apapun, akak follow................

anakamal said...

alaaaaaaaaaaa........pendeknyerrrrrr...........huhu

Addi said...

nak AD lagi.
kalau nk episod yg hanya ada Ad boleh?

*melebih la kau Addi* haha. xD

Unknown said...

post yg best cik cucur..
glak sorg2 sy bce.. :P

Anonymous said...

hahaa. nk setuju ngan addi boleh?
nak Ad jee! hahaaa.. ;p

-haikadove-

non0t said...

nk lg...hehehe..
love advidhaq..
kayu2 vid pn sweeettttttttt..
nk n3 ad lg..huhu..

iejahussin said...

BESTla cik cucur..xpe panjang2..aku ske..hehe..

intan_aya said...

hahhaha...nana nana...
mmg j0d0h die x lari jauh 4r0m vid...
kan dh terkant0i....
okey yg tersurat dn tersirat btween nana N vid dh xp0se..

s0 wen wil be de time btween jaja N ad...
can't wait 4 it...
mmg gempak ar kal0 smpai part 2...

best 0f luck kak cucur atap...
d0 de really best 4 de nex n3

Post a Comment

 
Blog Template by Delicious Design Studio