♡assalamualaikum

currently updating First.

Sunday, January 24, 2010

ADVIDHAQ [14]

Rai berdiri disisi mejanya. “you.. make my friends as mannequins?” matanya mencerun.

Mira membeliakkan matanya. “they..” jarinya menunjukkan kebelakang. “your friends?”

Rai mengangkat tangannya memegang dahi. Adoi la. Tak pasal-pasal.

“errr.. sorry?” Mira berkata perlahan.

Kriiiiiing…

Semua mata memandang kearah telefon putih diatas meja Rai.

Haq dan Vid yang dah berlengas dengan baju baru tu dah duduk melepak diatas sofa. Mira masih berdiri menghadap Rai yang mengangkat telefon.

“hello? Yup. Hurm? Hah? Serious? Hmmmmm. Thanks. Bye.” Klik!

Mira kembali senyum lebar bila perhatian Rai beralih padanya. “so? Boleh saya proceed? My concept for the male issue.”

Senyap. Sunyi.

“Puan?”

Rai senyap mengetap bibir.

Haq dan Vid dah duduk tegak. Ada yang tak kena ni.

Rai menarik nafas panjang sebelum bercekak pinggang. “did you just make fun out of me?”

Serius.

Mira berkerut dahi. “haa?” tak faham.

“awak buat kelakar jenis apa ni Mira? Nak malukan saya?”

Mira makin blur. Apakah?

Haq berdiri dan mendekati Mira. “Rai, kenapa nak serius marah-marah ni. Budak ni dah terdesak tak ada patung..takkan sebab tu nak marah sangat..”

Mira dah kecut berdiri disitu. Teras jantungnya dup-dap-dup-dap nak luruh kebawah.

Dada Rai berombak kencang. Menahan sabar. Menahan amarah daripada terlepas keluar.

“Rai…” Vid menegur sepatah. Perlahan.

Sekali lagi Rai memandang Mira bagai nak tembus. “Mira…” dia menelan liur sekali. Sabar Rai, sabar. Jangan naik suara. “boleh awak curi idea majalah lain kan?”

Diam.

“awak buat-buat bijak dalam meeting room bentang idea tu macam awak punya kan?”

Haq melangkah beberapa tapak kedepan. Seolah-olah menghalang panah mata Rai menusuk pada Mira sampai mati saraf-sarafnya.

Mira memegang dahinya. Rambut yang terjurai dikuak kebelakang.

“Rai..” Haq cuba meredakan keadaan. Walaupun dia tak tahu berapa besar kesannya kes tadi terhadap GAYA.

“kalau dah tak tahu nak bagi idea, tak tahu nak cakap apa, baik senyap! You better shut up and keep your tongue inside your mouth!” Tappppp!!!! Sebatang pen yang berada didalam bekas dilempar ke atas meja.

Mira terasa dirinya kerdil benar dibelakang Haq. “tapi.. tapi saya..”

Rai terus melangkah laju kearah pintu. “now I need to face the problem you made. Seriously eh, hidup tu jangan nak menyusahkan orang.” Daun pintu ditutup kasar.

Automatik Haq memalingkan badannya kebelakang. Dilihat Mira yang bermuka pucat lesi, berdiri tegak tak bergerak.

“Mira..”

“saya tak buat! Saya tak macam tu! saya tak buat! Saya tak buat!”

“Mira..”

“betul! Saya tak buat! Saya tak.. tak.. tak terfikir…saya tak.. saya tak buat!” Mira makin gelisah. Suaranya makin kuat dan tangannya tak berhenti-henti memegang kepala.

“Mira!” Haq meninggikan suara. Dia tak tau nak buat apa lagi nak suruh Mira bertenang dan dengar apa yang dia nak katakana.

Mira memandang mukanya.

Haq renung muka itu beberapa saat. Worst, she cries inside. Dia boleh agak bila mata perempuan itu langsung tak berair dan tak beriak apa-apa. Kosong.

Haq menghulur tangannya pada Vid, “kunci kereta?”

Vid meraba poketnya. “Er. Dekat seluar aku. Dekat bilik tadi.”

Giliran Haq membukakan pintu untuk Mira. “come.”

Mira menurut sahaja. Ya, dia masih tergamam.

Vid melihat mereka berdua berlalu. “weh! Nak pergi mana!” ek eh. Aku jugak kena tinggal. Nak balik macam mana?

******

Haq tenang memandu Camry milik Vid.

Ok tipu. Dia tak tenang langsung.

Dari tadi matanya mencuri-curi melihat orang disebelah. Sekejap Mira menggigit bibir, sekejap memeluk tubuh, sekejap menongkat siku pada cermin tingkap, sekejap membelek-belek jari.

Haq berani bet, Mira langsung tak sedar dirinya dibawa kemana. Entah dia tahu ke tak yang dia sekarang ada dalam kereta dengan orang yang dia baru gaduh beberapa minggu lepas dekat lorong depan pejabat.

Haq menarik handbreak. Aircond ditutup. Kunci kereta dipulas untuk mematikan enjin. “keluar.”

Tanpa fikir banyak Mira terus membuka pintu. Kaki dicecah pada tanah dan dia menutup pintu. Eh, apa basah ni? dia mendongak keatas. Hujan!!

Dia pandang cermin tingkap. Rasa marah meluap-luap bila tengok orang yang suruh dia keluar tadi tak keluar pun.

Haq menggeleng kepala. Parah,parah. Teruk, teruk. Dia keluar dari kereta dan menekan alarm.

“hey! Bukak lah balik pintu ni! hujan la!” Mira berteriak kuat melawan bunyi hujan.

Haq yang dah basah lencun buat taktau. Dia terus melangkah kearah taman.

Mira bengang. Dia pandang kiri-kanan. Lake Garden? Sejak bila keluar dari Damansara ke KL? Dia tak ada pilihan. Dia mengekori Haq dari belakang.

Haq berhenti duduk disalah satu gelongsor di taman mainan kanak-kanak.

Mira memeluk tubuh. “tak kelakar. Jom balik. Saya dah basah!”

“saya basah jugak.”

Mira menadah tangannya merasa titisan hujan. “hujan lebat ni. Awak nampak tak? Balik, jom!”

“awak nak balik, balikla.”

Mira masam. Dia pandang kiri-kanan. “tengok, tak ada orang. Tak ada orang yang pergi Lake Garden masa hujan. Awak nak datang lain kali saya teman. Cepat. Saya nak balik pejabat. Saya nak jumpa Puan Rai. Sekarang!”

“duduk.”

“balik! Sekarang!” Mira memberontak.

Haq mengalih punggungnya dari ruang gelongsor itu ke bawah. “duduk situ, saya duduk atas jalan pun takpe.”

Mira membesarkan matanya. “maybe awak suka Hindustan, pergi taman masa hujan, tapi saya betul-betul kena pergi jumpa Puan Rai sekarang. Tolonglah saya.”

Haq tergelak kecil. “sekejap je. Duduklah.”

Ugh! Mira meletakkan punggungnya di gelongsor itu. Haq yang bersila didepannya dipandang dengan muka tak puas hati.

“cerita la. Awak tak buat? Habistu? Macam mana benda ni boleh jadi?”

“cerita dalam kereta pun boleh! Jom lah…” Mira dah makin tak selesa dengan blousenya yang basah lencun. Make-up tak payah ceritala comot macam mana.

“saya tak suka la awak cerita dengan keadaan macam tadi.”

Mira menyapu air yang membasahi mukanya. “macam mana apanya?”

“yela. Muka takde perasaan.”

“saya tak ada masa nak menangis atau mengamuk atau baling-baling barang ke hape. Saya kena balik sekarang. Itu je caranya. Saya kena jumpa Puan Rai. Saya kena bagitau dia.”

“saya tak suka.”

“tak suka apa?”

“saya tak sukala awak sedih tapi tak menangis.”

“oh! sebab tula awak suruh saya keluar supaya saya basah lencun dan muka saya nampak macam orang menangis?”

“ye kot?”

“awak ni gila la! bawak balik saya sekarang!” Mira terus berdiri.

Haq tergelak. Perempuan ni la.. memang suka paksa-paksa orang sukahati dia. “taknak.”

Mira terdiam. Gila sampai hati buat aku macamni. Dia meletakkan punggungnya diatas gelongsor berterowong. “ok. fine. Kita nak buat apa kat sini?”

Haq mencari idea. “emm.. tengok bintang?” dia mendongak. Seronok bila air hujan jatuh menderu-deru keatas muka.

“sekarang petang. Petang tak ada bintang.”

“siapa kata tak ada? Ada cuma tak nampak. Dah cahaya matahari kuat sangat, mana nak nampak.”

Betul jugak. Hati Mira mengiyakan. “tapi saya nak balik! Esok-esok awak tengoklah bintang lagi.”

“cuba rileks…” Haq pula bangun. Dia duduk pula diatas mainan tunggangan berspring berhadapan dengan Mira.

“macam mana nak rileks. Puan Rai marah saya padahal saya tak buat. Saya betul-betul tak bersalah. Awak tau, ni kerja idaman saya. Saya kejar cita-cita ni bagai nak mati. Takkan la saya nak musnahkan macam tu je.”

“awak nak tau? Tadi masa saya baru sampai dekat lobi pejabat awak, saya terdengar diorang cakap pasal calon untuk gantikan Rai sebab dia nak naik pangkat. Betul ke?” Haq bertanya.

“saya tak peduli. Saya tak peduli siapa yang jadi calon atau betul ke tak semua yang diorang cakap-cakap tu. Yang saya peduli sekarang, saya kena balik, jumpa Puan Rai, dan terangkan semuanya. Tolonglah..”

Haq mengangkat tangan sambil tersenyum. “saya ada cadangan.” Tangannya dijatuhkan. “apa kata mulai harini, awak buat hobi baru. Pandang bintang siang. Ok tak?”

“Tak ok. Saya nak awak hantar saya balik baru ok.”

Haq tergelak. “kalau pandang bintang siang sambil nyanyi ke..”

“saya tak pandai menyanyi. Saya nak balik.”

“kalau pandang bintang siang sambil nyanyi dan ada orang teman ke…”

“saya nak balik.”

Haha. “kalau pandang bintang siang sambil nyanyi dan orang yang teman awak tu saya..”

“Saya taknak awak teman saya pandang bintang siang. Saya nak awak hantar saya balik.”

Hahahaha. Makin galak Haq ketawa. “I know you rise in the morning sun..I feel you touch my hand in the pouring rain..And the moment that you wander far from me..”

“not helping, encik. Saya nak balik.”

Hahaha. “awak nak lagu melayu eh? taknak lagu inggeris? ok saya nyanyi”

Pffffh. Mira tarik sengih. Video klip murah betul. Boleh pulak nak menyanyi.

Haq senyum lebar bila tengok Mira senyum walaupun nampak tak nampak la dalam hujan. “nak lagi?”

“what do you have?”

“emmmm..” Haq berfikir. “Baby, I know you're hurting..Right now you feel like you could never love again..”

Hahahaha. Mira tergelak besar. Aiyak. “hey, memang budak lahir tahun 80-an betul!”

“mestilah. Dan membesar masa zaman 90-an. Cool ok.”

“I have one.” Mira tiba-tiba berkata.

“try.” Haq senyum jahat.

“but not 80s, not 90s..”

“no big deal.” Haq menaikkan kening.

jika dapat ku petik bintang akan ku hadiahkan padamu..”

Brrrrrrrmmmmm!!!!!!!!

“ok, saya macam nak suruh awak sambung lagi, tapi guruh tu kata jangan.” Haq sengih nakal.

Mira termalu sendiri. Salah timing. Haq yang nyanyi suara tak sedap langsung tadi. “jom balik.”

“Dah sampai office nanti nak buat apa?”

“Jumpa Puan Rai.”

“Lepastu?”

“Cakap elok-elok. Explain baik-baik.”

“Dah rileks? Dah ok?”

“Sudah.”

Haq senyum. “good. Jom balik.” Agak-agak Vid bertukar jadi hijau tak bila kereta dia basah nanti? Tak kot.

“oh! nama saya Mira.” Mira tiba-tiba bersuara sambil mereka kembali ke kereta.

“saya tau.”

“awak?”

“Haq.”

“Haq??”

“Haq.”

“Haq??” lagi sekali Mira bertanya sambil berkerut dahi.

“iye. Haq. Dah sudah tadi bising nak balik. Masuk kereta cepat.” Haq sengih lagi.




------------------------------------
lagu 1 : how deep is your love-take that
lagu 2 : i'll never break your heart (spoken part)- backstreet boys
lagu 3 : bintang-maya karin

Tuesday, January 12, 2010

ADVIDHAQ [13]

Mira resah gelisah didalam biliknya. Dia mundar mandir didepan meja itu dah dekat 30 kali. Jari-jarinya dipulas-pulaskan sampai dah naik merah.

Masak.. masak aku! Mira memicit dahinya.

Tula. Dulu sebelum keluarkan cadangan nak buat edisi khas lelaki tak fikir masak-masak. Kan sekarang natijahnya terhempap dekat diri sendiri. Kalau dah nama majalah wanita, props pun mesti penuh dengan barang wanita je.

Mira rasa belakang blousenya dah basah biarpun aircond elok terpasang dengan 24°c. Ceruk mana aku nak dapat mannequin lelaki untuk display dekat Puan Rai lagi 15 minit???????????????

Kalau aku sarungkan baju-baju lelaki ni dekat patung perempuan mahu Puan Rai pengsan berkali-kali. Pengsan, sedar, pengsan, sedar balik, pengsan balik. Ugh!

Nak pinjam dari unit lain, dah tak sempat. Your last minute habit Mira, really the biggest problem ever!!

Mira dengan kasarnya menolak pintu biliknya keluar.

“oi!” Haq menjerit sambil memegang bahu kanannya.

Mira tersentak. Tergamam.

Haruman orange blossom memaksa Haq memandang muka perempuan itu. Ini dia kan? Ini Mira Khairudin.

Ibarat jatuh ditimpa tangga. Malapetaka pertama tak selesai dah kena malapetaka kedua. Mira mendengus perlahan. “humph. I’m sorry. So…so.. sorry..”

Vid yang berada disebelah Haq sekadar senyap. Mereka baru saja keluar dari bilik Rai lepas ditinggalkan Ad yang mereng tu.

Haq tarik sengih tiba-tiba. “it’s ok.” eleh, bukan cedera parah mana pun. Chill la.

Mira yang masih memegang tombol pintu itu merenung Haq dari atas kebawah, bawah keatas. Kejap tangannya menggenggam tombol besi itu.

Haq dan rasa lain macam. Siapa yang melanggar dan siapa yang kena langgar ni? kenapa Mira ni macam blank macam kepala baru lepas terhantuk?

“ok ke? kenapa ni?” Haq menyoal.

Mira tarik senyum sebelum tergelak kecil.

Haq dan Vid berkerut dahi. Apa yang kelakar ntah.

“oh my… oh my..oh my…” Mira menengadah siling. “thank God you’re here!”

Erk?

Mira melepaskan genggaman pada tombol pintu dan bergerak mengelilingi mereka berdua. “uh. Should be perfect. Err, tak perfect pun kira ok la.”

“miss?” Haq dah rasa blur habis.

“cepat!! Kita cuma ada 10 minit!!” Mira terus membukakan pintu biliknya lebar-lebar.

“hah?” serentak Vid dan Haq bersuara.

“nak kena tarik atau pandai masuk sendiri?” tegas Mira berkata-kata.

Haq pandang Vid, Vid pandang Haq. Ah sudah!

“cepat!!”

Mereka berdua melangkah masuk dalam bilik yang berselerak dengan baju itu dengan perasaan yang err.. entah? Eh, blur la!

*****

Mira menghulurkan sepasang pakaian pada Haq.

Haq mengangkat kening.

“pakai!” Mira menghempas pakaian itu pada dada Haq. “this must be.. very nice on you. Pakai ni.” sepasang lagi pakaian dihempas pada dada Vid.

“apa ni wei?” Vid bertanya tak faham pada Haq. “siapa dia ni?” Vid menghalakan bibirnya pada Mira yang sedang membelakangi mereka.

“aku…aku pun blur ah..” Haq menjawab perlahan.

Mira pusing menghadap mereka. “guys! Please..please..please.. pakai je, bukan buat apa! Puan Rai tak suka lambat-lambat! Jadi model bukan payah.”

What she said just now? Telinga yang salah dengar atau otak yang salah tafsir?

“please~~ I’ll turn around and you all pakai baju tu cepat. I janji no peeping. Ok? ok? faster guys!” Mira pusing kebelakang semula, menghadapkan belakang badan pada mereka.

Vid melihat pakaian ditangan dengan muka geram. Ni semua Haq punya pasal. Kalau dia tak jalan dekat sangat dengan pintu bilik perempuan ni mesti tak jadi macamni. Agh! Salah Haq! Salah Haq!

“done? I boleh tengok?” Mira bertanya

“eh..kejap. kejap. Belum. Belum.” Vid menjawab laju. Aku baru nak sarung seluar. Gila.

Haq dari tadi senyap. Perempuan ni sangat berani. Semua dia buat ikut suka hati. Kalau orang jahat yang lalu depan dia tadi, dia akan ajak masuk bilik jugak macam ni ke? Nasib baik, aku. Nasib baik aku baik.

****

Vid dah siap dengan jeans hitam serta baju-t lengan panjang putih.

Haq pula memakai jeans biru muda dengan kemeja hitam.

“hurm.” Mira memegang dagunya. “you, specky.. lipat lengan baju sampai bawah siku. You, tuck in your black shirt.”

Haq buat muka. Pandai mengarah. Dia pandang Vid disebelah. Nampak sangat muka terpaksa.

Mira melilit mafla hijau muda pada leher Vid dikemas-kemaskan sedikit. Ditarik-tarik kebawah. Spec Vid ditanggalkan dan diganti dengan Ray Ban. Sepasang sneakers Burberry diletak dihadapan kaki Vid. Selesai satu.

Mira cekap mengikat tali leher pada kolar baju Haq dengan gaya santai. Haq sekadar merenung. Ambil peluang orang kata. Satu lagi butang kemeja dibawah kolar dilonggarkan. Kasut kulit Crocodile diletakkan dibawah. Selesai yang kedua.

Mira melangkah dua tapak kebelakang. Dia tersenyum, suka. “handsome. Handsome. Come, models.” Dia mendahului jalan.

Pintu bilik Puan Rai diketuk perlahan.

“come in, Mira.” Rai mengangkat pandangannya dari komputer.

Apakah? Siku yang ditongkat atas meja terus jatuh kebawah. Rai ternganga. Ini kan..

“lack of mannequin.” Mira sengih-sengih.

Haq senyum paksa 2 saat. Lengan diangkat memeluk tubuh.

Vid mengangkat bahu, tanda tak tahu apa-apa. Tangannya mengirai-ngirai mafla dileher. Ini Negara khatulistiwa, tak turun salji ok.

Rai tergamam tak terkata apa.

*****

Pukul 9 malam.

Jaja menekan-nekan keypad laptop sambil bernyanyi perlahan.

Lagu ini bukan diradio setiap hari untukmu
Lagu ini.. hmmm..hmm.hmm..
Hmmm..hmm..hmmm..
Semuanya.. cun saja~


Jangan salahkan aku suka humming lagu ni. Rentak dia catchy gila dan lirik dia jujur. Cun saja~ haha

Dia menjengketkan kerusi makan itu kebelakang. Dulu masa dekat sekolah, cikgu suka cakap macam ni, ‘kerusi tu empat kaki kamu guna dua kaki!’. Tak boleh elak la, hobi.

Cek email la.

Assalamualaikum.

Waalaikumsalam, Jaja menjawab dalam hati. Specnya ditolak keatas batang hidung.

Aksara,
Malam gelap, tapi saya nampak kamu.
Saya ingat kamu
Saya suka kamu
Saya mahu kamu


Dum!!!!!!!!! Kerusi terbalik kebelakang!

Jaja menggosok-gosok belakang kepalanya. Tolong, kepala oi, tolong la jangan pecah.

“Jaja!!!!!!” kuat Nana menjerit dari muka pintu biliknya. Ingatkan tv ke hape jatuh atas lantai. Takpun meteor jatuh kebumi. Imaginasi terlebih, mungkin.

“Nana tolong Nana…tolong angkat aku…”

“macam mana hang boleh tergolek ni Ja?” Nana menghulurkan tangannya.

Jaja mencebik. Tapak tangannya masih mengusap-usap belakang kepala. “electric shock, kot.”

“ish… tu la. dok hadap laptop 24 jam!” Nana membebel lagi sambil mengangkat kerusi yang terjatuh tadi.

Adoi.. benjol kepala ni. Jaja mengutip spec dari lantai. Ditenung kembali skrin komputer.

Ikut hati nak je dia reply, ‘kau gila ke hape ha mamat?’ dol~ jiwang karat bermadah pujangga. Nightmare sampai tergolek kerusi, terhentak kepala. Kes naya.

Butang delete di klik pantas.

Gila.

Wednesday, January 6, 2010

ADVIDHAQ [12]

Sapp! Sapp!

Haq memandang dengan berkerut dahi. Apa yang budak Ad ni tengah bongkar? Habis selerak ruang tamu.

“kau carik apa?” Haq bertanya.

“carik…carik…” Ad masih bersungguh-sungguh mencari. Tertonggeng-tonggeng dia mencari sampai bawah sofa.

“carik apa!” suara Haq dah naik seoktaf.

“carik.. tu la.. ala, benda tu la..”

“benda apa?”

“ala…. Isk. Benda tu la..”

Haq tahan sabar. “yelah! Benda ‘tu’ tu, benda apa!”

Ad buat muka sadis. “GAYA.”

Pfffh!! Haq rasa nak menyembur air liur keluar. “buat hape kau nak carik majalah tu?”

“arrrr….arr…” Ad menggaru-garu dahi yang tak gatal. “aku…. arr.. aku…”

“kau kenapa!” Haq menggertak.

“rindu.”

Hah? “apa dia?”

“rindu.”

Hahahahahaha. Haq tergelak macam nak putus urat perut. “lawak berkualiti hari ini.” Hahaha. Haq kembali menyambung gelaknya.

“serius la…” Ad muka sayu.

Hahahahaha. Haq gelak lagi.

“aku cakap betul-betul ni…”

HAHAHA. Frekuensi suara Haq menaik.

“aku tak main-main ni…” suara Ad mendatar.

Haha. “alalala.. kau rindu aku eh? segan nak cakap, kau cover kata rindu GAYA eh? Ha Ad? Serius eh?” hahahaha.

Ad memandang Haq yang dah tergolek kiri-kanan atas sofa dengan muka tak beriak.

“Haq..”

“ye sayang?” Haha. Haq melawak.

“aku suka dia.” muka serius.

“I love you too.”hahaha. Haq dah terjatuh bawah sofa.

Ad mengambil mug di atas meja kopi didepannya. Dipusing-pusing dalam genggaman. “aku macam serius ni.”

“I’m serious too~” Haq sengih-sengih. Ad memang pandai buat hiburan tengah malam.

Ad memandang mug biru gelap yang dah kosong ditangannya. “aku jatuh hati..”

Haq berhenti ketawa. Ok, dah mula seram dengan nada suara Ad.

“aku rasa.. aku boleh tenung majalah tu 48 jam tanpa tidur..”

Haq telan air liur. Seram.

“aku rasa macam.. suka sangat. sangat-sangat.”

Haq menegakkan badannya yang bersandar pada kaki sofa. Perhatian : Muhammad Adha TIDAK PERNAH begini.

Ad tiba-tiba menyengih pada mug ditangan. “aku miserable. Aku miserable sebab dia.”

Haq memeluk tubuh. “kk..kk..kkau.. obsess dengan majalah tu ke?”

“tak.” Sepatah Ad menjawab.

“habistu?”

Ad mengangkat matanya memandang Haq disebelah. “Aksara.”

Haq terdiam.

“tolong Haq, aku nak kenal dia.”

******

Vid dan Haq yang elok berkemeja dan berseluar slack berdiri disatu sudut. Menyandar pada dinding bercat warna peach itu. Vid menyandar dengan kaki bersilang dan kedua-dua tangan didalam kocek seluar. Haq disebelahnya asyik menekan-nekan punat handphone, memeriksa schedule petang itu yang terpaksa ditunda.

Mata Vid dari tadi terpaku pada satu arah. “Haq..” dia menyebut nama Haq perlahan.

“hmm?” Haq menyimpan handphone kedalam kocek.

“tu.. tengok tu..” Vid mengangkat dagunya sedikit kedepan.

“apa?”

“aku macam tak percaya..”

Hmmph. Haq melepaskan nafas. Dia turut memandang arah yang sama. “aku tau. Aku macam tengah tengok salah satu daripada 7 keajaiban dalam dunia.”

“sejak bila dia macam tu?”

“malam tadi.”

Vid berkerut kening. “serius…”

“sangat serius.”

“helpless..”

“sangat helpless..”

Vid kalih pandang pada Haq. Yang dia dok ulang ayat aku ni kenapa?

Haq sengih.

Tap! Tap! Tap! Bunyi kasut tinggi yang bergema membuatkan semua kepala menoleh kekanan.

Rai senyum lebar. “sorrryyyyy.. tunggu lama. Ada kerja sikit la. jom-jom.” Rai mengajak mereka semua masuk kedalam biliknya.

Ad yang dari tadi duduk termangu di tempat pelawat segera bangun. Laju dia melangkah ke bilik Rai.

“kenapa dengan..” Rai berasa pelik dengan Ad yang muka macam ayam berak kapur, dahtu suara sepatah pun tak dengar.

Vid dan Haq sekadar mengeluh mengeluarkan nafas berat.

Rai makin tak faham. “itu ke emergency?” Rai teringat call dari Haq sejak tengah malam tadi. Kes kecemasan katanya. Sampai tak boleh explain dalam telefon.

“sangat.” serentak Vid dan Haq menjawab. Mereka terus berlalu meninggalkan Rai yang terpinga-pinga dibelakang.

*****

Keadaan dalam bilik Rai yang tak besar mana itu senyap-sunyi.

Rai pandang Haq sambil angkat kening, Haq mencebik. Haq kalih pandang pada Vid, Vid angkat bahu.

Ugh! Rai tekanan. “apahal ni Ad?”

Ad duduk menongkat dagunya. Senyap. Takde ura-ura nak gerakkan bibir pun.

“Vid!” Rai menegur Vid pula.

Vid angkat kedua-dua tangannya keatas. “aku pun baru ter-drag dalam benda ni. Jangan soal aku.”

Rai mengalih pandangan pada Haq. Pelik tengok Ad macam ni. Selalunya pantang ada benda kecik pun, dia boleh buat bahan lawak. Ni bisu terus.

Haq gelisah. Rambutnya dikuak kebelakang. Dia pandang Ad lagi sekali. Betul la budak ni…

“Haq?” Rai bertanya.

“Ad jatuh cinta.”

“haaaaaaaaaaaa?????????” Rai terjerit kuat tanpa sedar.

“what the he..” reaksi terkejut Vid sampai tak dapat nak habiskan ayat.

“dengan orang majalah kau.” Haq menyambung.

“haaaaa?????” lagilah Rai rasa nak pengsan! Sejak bila??

Ad memanjangkan tangan mengambil GAYA entah keluaran bila diatas meja Rai. Diselak majalah itu kasar macam nak terkoyak. Sappp! Sappp! Sappp!

Rai tengok Ad dengan pandangan seram. Payah ni.

Ad melempar perlahan majalah yang terlipat kedepan Rai. Rai mengangkat majalah itu perlahan.

Owwwkeyyyyy.. mulut Rai terlopong.

Vid dan Haq senyap menanti jawapan Rai. Harap-harap Rai boleh jadi pari-pari yang ada kuasa tolong manusia didalam kesusahan dan kepelikan macam Ad.

“a.. aku…” susahnya Rai nak menjawab.

“tolongla Rai.. tengoklah dia macam mana..” Haq menjeling Ad disebelah.

“sebenarnya…”

“sebenarnya?” Vid menyampuk.

“hmmph. Sorang pun tak pernah tau siapa Aksara.”

“mana boleh macamtu…” Haq dah mengadah kepala memandang siling atas.

“semua article dia sent by email. Aku cakap betul ni.. tak tipu punya..” Rai muka bersalah.

“macam mana ni?” Vid bertanya.

“adoiii.. masalah!” Haq mengeluh. Aku yang kena mengadap muka dia macam ni hari-hari dekat rumah. Mendung sepanjang masa. Jangan sikit hari lagi kilat sabung menyabung sudah.

“hmm.” Ad bersuara buat pertama kali. “kasi jela aku email dia.”

Erk! “tapi… kan.. arr.. emm.. dia.. dia macam tak kasi kalau..” Rai menggaru-garu atas tudungnya. Nak kasi ke, taknak.. mana boleh kasi.. tapi kesian Ad..

“alah, bagi jela. Skema la kau.” Haq mendesak.

Vid mengecikkan matanya. “bagi je. takde apa punya.”

Rai serba salah. Aksara dah kata, dia taknak ada kena mengena dengan sesiapa. Dia cuma akan email pada Rai sebulan sekali.

Haq dan Vid buat muka mengharap. Penat ambik cuti setengah hari. Emergency leave la kononnya. Nasib kerja tak banyak, bos baik hati. Tapi kalau fikir balik, memang kes besar pun. Dengan baju kerja smart-smart ni pergi tolong kawan. Ad pulak elok je pakai jeans dan t-shirt. Dia tak kerja, kacau orang kerja. Ugh.

“yelah,yelah. Aku kasi. Tapi jangan passing email ni.” Rai mencatat email itu diatas kertas note kecil.

“thank youuuuuuuu!” Ad mengambil kertas tu dan terus berlari keluar.

Vid, Haq dan Rai terpinga-pinga. Ek eh… pandai pulak senyum! ingat pipi macam dah kena simen!

“dia tinggalkan kita macam tu je?” Vid menggeleng-geleng.

“aku rasa macam aku naik kereta dengan dia sekali tadi…” Haq berkata confuse.

Vid menepuk bahu Haq disebelah. “kasi chance la. Dia dah tak jejak bumi dah tu. kereta aku, jom.”

Haq masih tak puas hati. “dia tinggal aku? dia tinggalkan aku lepas aku tolong dia?”

Rai tergelak. “drama la kau Haq. Dah pergi balik. Aku takut karang kalau rumah korang terbakar pun dia tak perasan. baik kau balik cepat.”

Vid dan Haq tergelak. Ad memang dah parah!

*****
Ad mematah-matahkan jarinya dihadapan laptop. Pap! Pap! Jarinya berbunyi. Isk.. apa nak taip ni.. idea..idea….

Kehadapan Cik Aksara yang dirindui

Butang backspace ditekan lama. Tak boleh..tak boleh. Nampak sangat gelojoh.

Aksara, my beloved writer

Hah? Tak kena…tak kena. Backspace dihentak beberapa kali sehingga page MS word itu kosong kembali.

Aksara yang dah lama nak dikenali

Ad menggeleng-geleng. Bodohnya ayat aku. BM dapat berapa ni? buat malu. Padam, padam.

Ad mengangkat kakinya ketas kerusi. Masalah! Masalah! Hopeless.. useless Adha… kau memang tak pandai buat ayat! Argh! Frust! Frust! Frust dengan diri sendiri yang amat bengap buat ayat. Duh~
 
Blog Template by Delicious Design Studio