♡assalamualaikum

currently updating First.

Tuesday, November 3, 2009

kamu indah [20]

“Indah nak dengar satu cerita tak?” Nek Ngah tiba-tiba bertanya masa mereka berdua tengah sibuk menyediakan makan tengahari.

Indah senyum. Ni mesti cerita hikayat orang tua-tua lagi la ni. “apa dia Nek Ngah?” tangannya lancar mengupas ubi kentang.

Nek Ngah membawa bakul bawang ke atas meja. Dia tarik kerusi duduk berhadapan dengan Indah. “cerita pasal seorang cikgu dengan askar Melayu.”

Buntang mata Indah. Walah~ macam seronok je tajuk. “cerita la Nek Ngah.”

“alkisahnya, dulu ada seorang cikgu perempuan. Bukan cikgu sekolah tinggi pun, cikgu kampung je. Setakat tau membaca dan mengira. Waktu tu, dia muda lagi. Umurnya dalam lapan belas.”
Indah dengar penuh khusyuk.

“satu hari, ada satu trak askar masuk kampung. Cikgu ni pun takat tengok ajelah dari anjung rumah. Dia taktau kenapa ada trak askar masuk kampung tiba-tiba. Mungkin berehat dalam perjalanan nak beri bekalan untuk askar didalam hutan.” Nek Ngah meletakkan bawang merah yang dah dikupas kedalam piring bersih. Dia masih menyambung ceritanya.

“Dia pun melintas depan trak tu bila nak pergi mengajar. Dia cuba jugak mengintai-intai, kut la nampak askar Melayu yang gagah-gagah. Orang zaman dulu, kalau masuk askar, kira mulia kerjanya.”

“dalam perjalanan balik dari kelas pondok, cikgu ni terserempak dengan seorang lelaki segak dengan pakain seragam askar Melayu. Tegap orangnya. Kulit hitam manis.” Nek Ngah tersenyum-senyum.

“Askar tu pun menegur ramah cikgu tu. ‘cikgu, baru balik mengajar?’. Cikgu tu menjawab malu-malu. Ya, katanya. Cikgu tu jadi jatuh suka pada askar Melayu tu. Ramah, baik, sopan. Dia menemankan cikgu tu berjalan sampai kedepan rumah. Macam-macam yang mereka bualkan. Tiba-tiba cikgu tu menawar, ‘mahu belajar membaca?’. Askar Melayu tu langsung tunduk. Katanya, ‘aku cuma drebar trak sahaja. Buat apalah nak belajar membaca.’.”

Indah terasa nak tergelak. Alahai~ tolak tuah betul la askar tu.

“cikgu tu cuba menerangkan, apa la salahnya dia tau membaca, menulis. Bukan rugi. Tapi askar itu menolak dengan baik. Lagipun katanya dia singgah disitu sehari saja. Esok mahu bertolak balik.”

“nak dijadikan cerita, kakak cikgu itu nampak. Dia dah tau cikgu tu suka. Dia mula la mengusik sakan cikgu tu dekat rumah. Kelakar, sebab kakaknya tu kalau mengusik habis kecoh dengan kawan-kawan satu kampung.”

Indah tergelak-gelak dimeja itu. Dapat bayang la, kalau dia yang mengusik adik dia, mesti kecoh macam tu jugak.

“bila malam, cikgu ni jadi teringat-ingat. Alah, dia bukan biasa bercakap dengan lelaki. Pemuda dekat kampung tu pun alahai, berapa kerat la sangat.”

“esoknya, kakak cikgu tu berlari-lari balik kerumah cari adiknya. Dengan tercungap-cungap tu dia berkata, ‘kau tau, tadi aku terserempak dengan askar kau tu dekat tengah jalan. Dia dah nak balik katanya. Aku ada usik dia dengan sebut-sebut nama kau. Kau tau dia kata apa? Katanya, ‘cikgu tu orang pandai-pandai. Cantik lagi. Aku ni apa la yang ada. Cuma sepasang seragam askar saja. Entah-entah, cikgu tu takmau berkawan pun dengan aku’.”

“kakaknya menggiat, suruh dia pergi bercakap dengan askar tu sebelum dia pergi. ‘kau pergilah cakap sebarang dua patah dengan dia, nanti dia ingat kau betul-betul tak suka berkawan.’ Tapi, cikgu tu taknak. Tak berani. Malu dia kata.”

Indah tarik sengih. “haaa.. lepastu Indah tau. Mesti diorang jumpa balik kan? kahwin jugak kan? Lepastu tu hidup aman bahagia? Kan? Betul tak Nek Ngah?”

“tak.” Nek Ngah menggeleng kecil.

Huh? “habistu? Apa jadi dengan cikgu tu?”

“dia tengah hidup bahagia dengan anak-anak dan cucu-cucu arwah kakak dia.”

Indah tersenyap. Jangan kata…

“cikgu tu tak apa-apa.” Nek Ngah menyambung ceritanya. “mula-mula memang dia tunggu juga. Asal ada trak askar je, dia rasa nak berkejar tengok. Tapi hampa, drebar trak tu dah bertukar. Tapi akhirnya dia dapat terima. Itu takdir Tuhan. Allah nak dia jaga anak-anak dan cucu-cucu arwah kakaknya dan arwah abang iparnya yang mati mengejut. Akhirnya, dia bahagia jugak, kan?” Nek Ngah senyum pada Indah.

Indah masih tersenyap. Nek Ngah..

“aih. Nek Ngah yang kupas bawang, mata Indah yang berair ni pasal apa?”

Indah tersendar. Cepat-cepat dia mengangkat lengan baju ke muka. “angin kut. Pedih bawang tu sampai dalam mata Indah.”

Nek Ngah tersenyum lagi. Indah..Indah.

“Indah goreng kentang ni dulu la eh Nek Ngah?”

“Indah..” kata Nek Ngah menahan Indah dari terus melangkah. “Indah nak jadi macam cikgu tu ke? cikgu yang tak berani nak bercakap tu? cikgu yang tak berusaha nak bagitau perasaan sendiri?”

Indah terkaku.

“baliklah KL, Indah. Pergi jumpa Reza.”





*sikit saja. aku rasa, aku dah tak post kamu indah kat sini lagi kot, sebab tengah nak mengedit+menyambung. tengok la nanti macam mana eh. thx

44 comments:

keSENGALan teserlah.. said...

ehh..
cikgu n askar tuh kisah nek ngah ke?
kompius sekejap..
haha...
cite nieh da smpai klimaks ek..
ekekekee..
kuar sudah plot aku nieh..
=p

nk hud rezairil..
indah..balik cepat...!!

addin said...

salam..
ala akak..
sambung la lg..
ska tau citer nih..
=p

Anonymous said...

laa..nek ngah xkawen smpai sudah la ye..
hope nnt nek ngah jumpe balik ngn 'abg askar' dia..
sure sweet gle..hehe~

-che na-

areila sahimi said...

dear,
go-go-go-go...
always support you la!!

Wahida Jumaat said...

errmmm kalo xpost kt sni...cucur post kt ane ajer????

saadiah~~ said...

aloh,reza x de ke???huhuhu..

Bulanhijau said...

cte psl askar n cikgu tu
sdey gle la..!!

so, indah,
better balik KL now.
confess dekat Reza ur feeling.

Sha said...

yeahh de pn n3 tok kamu indah..
thx cucur..
ala cikgu 2 msty nek ngah 2 kan, kan?..
buat la spy nek ngah 2 jmp lik ngn askr 2..msty besh nti..hehe

indah, xyh pk2..g je blik kl..
jmp c reza..gtau reza..nti melepas..gigt jari kamu..spe susah??..spe merana?..

~daLucky0ne~ said...

duss..
nape musti stop kamu indah..
nk la smpai abes..
nk indah..
nk reza..
huhu

Anonymous said...

HOMAIGOAT INDAH PI BALIK KL SEKARANG JUGAK!
hud rezairilll sedang menunggu ;)

cucur; jadi ke nak publish kamu indah?

ceritaku MEMORIKU said...

ahaaa
sebab ape indah nye mate berair?
yeah i know die paham tentang cerita cikgu tu
hope die sedar
cepat balik KL cari reza
-na'dz

Unknown said...

waaaaaaaaa...dh lme tggu kamu indah..xpuasnye bce...huhuhu...nk lg...

Anonymous said...

huhu..
thnx 4 da n3..
best..

hilma

misz nana said...

g jumpa Reza la Indah..

DianaTakyuddin said...

sedih nyer cite nek ngah tu....
pengajaran, klau suke bgtau cepat2..hihi

gambatte, cucuratap!!!

aqilah said...

yg akak heran ni, indah tak rindu ke dgn family dia? family dia tak risaukan indah ke?

••♥shidaradzali♥•• said...

aik cite cikgu ngan askar tu psl nek ngah ker?
ke nek ngah sje jek bukak cite tu nk soh indah bukak mulut...p cari reza..

nape nk stop post cik cucuratap?huhuhu....lme dah xde post cite neh....windu arrr...
wink2!!!
~_<

miss nina said...

thanks utk entry ni..
masih lagi menunggu indah-reza :)
tak kisahlah dalam novel "hardcover" atau e-novel , good luck :)

cikin said...

huhuhu... suke sgt citer nih... smbung la lg... heheheh..:):)

i-R-a eddie said...

hailaa..
mekacih la sis..
ad gak update citer neyh..
huhuhu

kisah askar ngn cegu tuh pasal nek ngah ke ape??
heeeee...

nk hud rezairil!!!!=]

Anonymous said...

knp dah nak hentikan.. suke citer ni.. janganlah hentikan.. selalu tunggu post baru pasal citer ni.. huhu.. sambung ye :)

Marlina Salleh said...

waa...
so sweet!!
smbung2 cepat!

fantasie.innocent.keroro said...

hoho.
smbg lae
dae lma tnnti2 cta neyh
btw.story3 kt cne mua tgkap hati lae
thx cik cucur

DLatum said...

1st time bukak blog nih, menarik..

ganbatte kudasai ne!

smbg la cpt2..rasa mcm dh teraddict dh ngan cucuratap nih..btw, tahniah, blog and karya cucuratap semuanya menarik :)

fzm2 said...

waaaaa..
besh laaaa..
nk lg!!!

Anonymous said...

huwaahhh..
nk sambungan...
suka sgt2 cter kamu indah nih..
plzzzzzzzz~

tan-te said...

woahhh bile nak sambung???

Amal said...

giler oh.
baik ko sambung.

*nie ugut*

ekekeke

Anonymous said...

TENSEN KENA TUNGGU LAGI!!!!!!!!

Anonymous said...

please la smbung .
:)

Anonymous said...

ALA...
TLG SMBUNG CEPAT EA...
LAMER SAYA TGGU CTE NI..
AWK BZ KER...

agent_sesat said...

isssshh...isssshhh....isssshhhh....

x sabar2...x sabar.... :(

Ordinary said...

bes gler. oyea <33

Anonymous said...

letih nuggu cita ni slalu buka nak tengok tapi tak upload n3 baru......
kalu cite ni nak d jdkan novel bagus jgak
jalan cite yang menarik....
kalu kuar novel gi tw kk...tak la letih nunggu...

ima said...

bes2.
idea kreatif r cucur. :)

ninieto said...

hadui...seharian ak m'hbskn cite indah n reza ni..
cik cucur atap smbung la kt cni lg..plish3~

Anonymous said...

citer nie sweet.tp tgh path hati. ok,over sngt tu. tp siyes xsbar nk tggu smbungan citer nie n advidhaq. plizz..smbung cpt...

cik ery said...

nk cite ney.hehe...tlg smbungkan boley :)
menarik sgt

Anonymous said...

nek ngah~~~~~T.T

Anonymous said...

cik cucuratap . bile na publish cite kamu indah niyh ? na sgt tahu ending dye mcm mane . ta saba na tahu cte reza nan indah . kalo da siap publish jd novel ke bg tahu yea :)

saya suke bace blog cucuratap ! :)

Anonymous said...

Nape tak smbung cite ni ? sedih laa cmtuu .. smbung laa , smbung laa .. please ... :(

Indah and Reza <3 ouch . really sweet :)

Anonymous said...

myzu said
--- rindu sama Indah
--- rindu sama reza
--- rindu sama nek ngah

aya_miyuki said...

slm, cik cucur...
bla nk smbung cte nih?
dh berkali2 sy dok ulang bca citer sekerat neh...
sambung laa... please...?

Yin Areesa said...

kejam!
kamu kejam!
ya, kamu...sangat kejam!

Post a Comment

 
Blog Template by Delicious Design Studio