♡assalamualaikum

currently updating First.

Friday, November 13, 2009

ADVIDHAQ [8]

Dum. Bunyi pintu ditutup.

Nana yang tengah mengacau Nescafe panas didapur tersentak. “Ja? Hang ka tu?”

Senyap tak bersahut.

Nana menyimpan botol Nescafe dikabinet atas. “awat hang balik lewat sangat ni Jaja? Dah la aku telefon pun hang tak angkat! La ni dah pukui bapa? 9 malam hang tau dak?”

Jaja sekadar menggeleng kepala. Letih la nak dengar makcik ni membebel. Beg dibahu dan kunci bilik di lempar atas meja makan.

Nana keluar kedepan dengan memegang mug Nescafe berhati-hati ditangan. Puh..puh.. dia meniup air itu perlahan.

“untuk aku takde ke?” Jaja memandang Nana dengan mata penat.

Nana yang menunduk itu berkerut dahi. Ni kain apa yang meleret sapu lantai ni? aish. Kemain cantik kain putih jadi pengelap lantai.


Matanya bergerak keatas sikit. Tangan kiri orang didepannya memegang sepasang stiletto silver kerkilat.

Matanya naik keatas lagi. Belt berwarna emas yang telindung disebalik cardigan putih itu macam memantulkan silau kedalam matanya. Aduh! Sakit mata!

Nana menggogosok-gosok matanya berkali-kali. Matanya naik pula ke muka. Selendang putih elok terlilit dikepala.

Nana meletakkan kedua-dua tapak tangannya dimuka Jaja. Aish. Dia telengken kepala itu kekiri, kemudian kekanan. Biar benar?


Macam rajin je tangannya menanggalkan selendang putih itu. Rambut ikal perang gelap jatuh mengurai kebahu.

Nana menelan air liur.

“NANA!!!!!!!!!!!!!!!” suara Jaja dah naik key F sharp. Dia dah menjerit ada la kot seratus kali sejak mata Nana scan badan dia dari bawah ke atas.

Mata Nana masih tak berkedip.

“ni betui macam rambut Jaja..” Nana menyentuh rambut orang dihadapannya. Rambut Jaja memang perang gelap.

“pipi tembam ni pun..” Nana mencubit pipi Jaja.

“auw!!”

“ni pipi Jaja ni…” Nana menggeleng-geleng kepala.

Jaja menghembus nafas kasar. Memangla ni aku.

“cuba hang senyum sikit?”

Jaja menurut.

“haaa… betui la… tapi sejak bila mata hang jadi biru?”

Ish! “contact lens la!”

“owww…. Cantik hang Jaja… macam nak pi Anugerah Bintang Popular! Awat hang pakai lagu ni? Ada occassion apa?”

“kena make-over lah.” Jaja menarik kerusi untuk Nana duduk. Karang pengsang lak kawan dia ni. kemudian dia tarik kerusi meja makan itu untuk dirinya sekali.

“uih.. bertuah badan..” Nana tersengih-sengih. Dress putih itu dikirai-kirai keudara.

“cantik ke?”

“cantik gila!!”

“aku… cantik ke?”

“hang memang cantik!”

“pakai macam ni semua orang pun boleh jadi cantik.”

“sapa kata… kalau saghung kat beruang tak cantik aih!”

Ish! Ada nak kena piuh telinga ni! “buat lawak! Buat lawak!”

“hang pakai lagu ni haghi-haghi la Ja… aku suka.” Nana bagi candangan yang tak berapa bernas.

“aah. Banyak la kau. Kau tau dari hujung kaki kehujung kepala aku ni nilainya berapa ribu? Sengkek la kalau nak macam ni hari-hari! Kot ye pun nak cantik.. agak-agak la nak pakai dress pergi pejabat.”

Nana tergelak. “ala. Bukanlah. Hang make-up la cantik-cantik lagu ni pi office.. baju tu toksah la pakai dress. Pakai la blouse hat yang lawa-lawa sikit.. hang ni ada gaji tapi tak gheti guna!”

Jaja mencuri hirup Nescafe Nana sedikit. Dia menjuihkan bibir. “perlu ke jadi cantik?”

“jadi cantik tu dakla. Tapi pakai la kemaih-kemaih.”

“kemas macam mana?”

“pakai la compact powder sikit. Celak sikit. Lip balm sikit. Baju kotak-kotak hang tu hang kasi masuk dalam kotak, selotape dua-tiga lapis. Ok?”

Jaja tergelak. “tengoklah.” Dia mengambil bag packnya diatas meja. terus dibawa kebahu. “aku masuk bilik dulu.”

“nak berangan ka?” Nana mengusik.

“gila! Nak mandi lah!”

Hahaha. Nana tergelak sambil menggeleng kepala. “Jaja!! Kau cantik gila macam princess!!” dia menjerit kuat.

Dum! Kedengaran pintu bilik air ditutup. Nana tekup mulut. Bengang kena usik la tu. Nana tarik sengih lebar.

***

Jaja mengelap rambut basahnya sebelum menyidai towel kebelakang kerusi. Laptop dalam bag pack ditarik keluar dan diletak diatas katil.

Dia meniarap sementara tunggu laptop loading. Hurm… dan jarinya terus menari.

Aku tidak pandai menafsir luaran. Pada aku, luaran itu kosong tanpa jiwa. Hanya objek tontotan mata-mata asing yang berjiwa.

Jadi apa guna luaran itu?
Langsung tak bergunakah?

Oh, jangan melenting dengan membaling senduk didapur. Itu hanya persoalan untuk diri aku yang tidak pandai ini. Persoalan untuk aku fikirkan dalam-dalam.

Sebelum ini tak pernah terlintas untuk aku fikirkan kepentingan luaran. Aku berpendapat mereka yang mementingkan luaran itu taksub dengan diri sendiri. Melihat diri sendiri di cermin lebih dari 3 jam itu bukan taksub namanya? Hendak ditelek apa lagi sedangkan lubang hidung kau masih dua, dan telinga kau tak ada pulak terkurang satu.

Ya, aku mengaku aku mengejek kuat golongan ini. Membazir masa, satu. Dua, membazir wang. Tiga, menambah berat bahu kiri aku dengan kutukan-kutukan halus yang terbit dari hati.

Berilah alasan apa pun, aku akan sangkal dengan hujah-hujahku. Mahu cari jodoh konon katanya. Hey perempuan, bukankah elemen hati dan perasaan itu yang penting untuk kebahagiaan? Bukannya kau boleh beri jaminan pada sang arjuna itu yang pinggang kau masih 26 inci pada umur separuh abad.

Ada juga yang hebat memperkatakan : alah, aku bersiap hanya untuk kepuasan diri. Kata aku? kau boleh humban saja alasan itu. Mari sini kau, bawa pisau belit bersama, berdiri didepan aku. kerat jari aku kalau kau kata make-up yang seperti cat yang ditepek ke muka itu hanya untuk kau puas melihat diri sendiri dicermin, dan bukan untuk orang lain. Ada berani? Tidak? Jadi, senyap.

Jangan…jangan… jangan baling senduk itu lagi. Pegang dulu, kejapkan jari kamu. Aku belum selesai melontar kata.

Manusia itu dicipta Tuhan sebagai makhluk yang sempurna. Ada rohaninya, ada fizikalnya. Fizikal yang sangat indah.

Suka aku nak mengingatkan bahawa :

Kulit yang licin itu anugerah Tuhan
Senyuman yang manis itu ciptaan Tuhan
Setiap anggota badan yang banyak fungsi itu kurniaan Tuhan

Kesedaran ini membawa satu perubahan baru bagi aku. Kalau dulu aku tidak pernah ambil peduli apa pun corak pakaian aku, tapi sekarang aku berhati-hati. Dulu aku tak kisah kalau wajah aku pucat mengalahkan mayat kerana aku beranggapan aku cuma mengadap skrin komputer mati. Tapi sekarang aku rasa aku perlu menjaga wajah ini supaya nampak segar.

Kemas. Ya, ini perkataan baru yang aku tanamkan dalam-dalam. Aku perlu kelihatan kemas walaupun dihadapan skrin komputer. Kemas itu perlu bagi menggambarkan kita seorang pembersih, dan menjaga nikmat Allah. Kemas itu adalah kunci keyakinan diri untuk kita berhadapan dengan manusia. Kemas itu memudahkan kita bergaul, bertukar rasa dan pendapat.

Kemas, bukan menunjuk kecantikan.

Kemas, bukan sekadar pakai apa sahaja asal menutup tubuh.

Kemas, itu kemas.

Aku yang bebal ini sudah nampak kepentingan luaran. Maafkan kekasaran aku diawal kata. Manalah tau kau betul-betul melontar senduk kedinding tadi.

Jangan malu untuk berubah. Berhijrah untuk sesuatu yang baik itu bukankah bagus?

Tepuk dada, tanya hati.

Aku perlu tidur. Maklumlah, masa bersiap ke tempat kerja sekarang sudah bertambah dari 15 minit ke setengah jam. Hurm, mungkin. –AKSARA-

17 comments:

eiDnuT said...

huwaaaaaaaaaaa kan dah jaja nk brubah nih wahaha tahniah la..aku ja x brubah2 g hekhekhek
erm
aksara??da terjawab...

keSENGALan teserlah.. said...

waaaaaaa..
sudah terjawab..
jaja-aksara..
yeayyyyyy..
ad dpt jaja aka her aksara...
ekkekee..
smbung2..

Anonymous said...

haha jaja dah insaf la ni. x mau pakai selekeh2 lg haha xD
haha ad, kau nak tau sgt sapa aksara kan? ni haa, baca cerita advidhaq yg cucuratap tulis, episod 8. lol :)

DianaTakyuddin said...

suker giler kt jaja...hihi

Bulanhijau said...

weeeeeeeeeeeeeeeeeeeee~
ske gle n3 kali ni.
jaja dah kne transformed.
lps ni, kompem bderet mamat kat opis tu nak kat jaja.
huhuhu

misz nana said...

Jaja nak berubah..
yuhhuuu~

mardya ramlee said...

suka penulisan aksara a.k.a jaja,
nasihat sambil menyindir???

Anonymous said...

yeay!!
jaja adalah aksara..
kui3..xsbar nk tggu ape jd afte dis..
sila sambung ye~ ^_^

-che na-

Phantom said...

yeeyy..she is a aksara..

Wanzamila said...

nana tu mesti farhanaconda kan? kan?
smbung2...
best giler...

TAN-te said...

best!!! cpt2 pos n3 baru!

jaja said...

ak pon suke kt jaja nih..hehehe..go jaja!!

miss nina said...

cerpen cik cucur kali ni membawa kita ke dunia kata2-lebih puitis.. i like :)

sugar2 kapas strawberry said...

ahakz...jaja mmg lawa..

Amal said...

stylo weh cite ko.
salute!
=)

yonna arisa said...

sweet~
nice combination..

bluebell girl said...

haa!! kita tahu!!
ad dengan jaja...
vid dengan nana...
dan...
haq dengan mira...
betul x...
hihi...

Post a Comment

 
Blog Template by Delicious Design Studio