♡assalamualaikum

currently updating First.

Wednesday, June 3, 2009

kamu indah [11]

Reza touch resident pass pada penggera. Dia masuk ke bangunan apartmentnya. Peti surat dicek. Surat-surat yang pelbagai saiz dirembat. Sementara tunggu lif yang bergerak ini sampai ke tingkat 6, dia berfikir sendiri. Cukup berani ke dia nak melangkah ke dalam rumah nanti?

Reza memusing kunci pada pintu, lemah. Ruang tamu menjamu matanya. Tiba-tiba dia ternampak 2 orang perempuan.

Shit! Stop it!

Astaghfirullahalazim. Reza beristighfar sebentar. Diraup mukanya dan terus melangkah kebilik.

Tidur Reza. Tak ada apa-apa. Ruang tamu itu kosong, dia tau. Tapi bayang-bayang dalam mindanya tak boleh dihalau.

Tidurlah. Dan dia terus melelapkan mata.

****

“Malam bulan dipagar bintang
Makin indah jika dipandang
Bagai gadis beri senyuman
Pada bujang idaman”


Indah berpusing kebelakang. Dia senyum memandang Nek Ngah. Apala Nek Ngah ni, boleh pulak datang tiba-tiba menyanyi. Nasib dia tak terjelepuk ke tanah.

“apa yang Norsiah duduk sorang-sorang dekat tangga ni? malam-malam pulak tu.”

“ambik angin Nek Ngah.”

“habis tu? senyum-senyum tu kenapa pulak?”

“saja. Tengok bintang. Cantik.”

Nek Ngah tarik sengih. Ada-ada je cucu dia ni. “tapi, Nek Ngah rasa, bintang tu dekat atas langit. Bukan dekat tengah laman.”

Aiyak~ kantoi. Indah memejam mata sambil menggigit bibir. Apa nak goreng ni? “Nek Ngah nyanyi tadi lagu apa?”

Nek Ngah senyum. “lagu P.Ramlee dengan Saloma. Sedap lagunya.”

“pandai Nek Ngah nyanyi.”

“Norsiah pun pandai berlakon.”

Pfffhh! “berlakon apanya Nek Ngah?”

“Norsiah bukan isteri Reza kan?”

Zaaaappp!!! Rasa tercabut jantungnya. Nafas tersekat, nadi terhenti. Darah semua kering disedut keluar. Otaknya jammed.

Indah senyap. Okey, dia exaggerate lebih je. Hakikatnya, dia masih boleh bernafas. Air liur ditelan perlahan-lahan.

“Betul kan apa Nek Ngah cakap?”

Indah masih membisu. Mukanya ditunduk memandang kaki. “ma..mana.. Nek Ngah… tau?”

Nek Ngah senyum. “sekilas ikan di air, Nek Ngah dah tau jantan betina.”

Indah makin kelu. Tak terfikir apa nak cakap. “kenapa Nek Ngah tak cakap awal-awal?”

“Nek Ngah faham Reza.. air diminum rasa duri, nasi dimakan rasa sekam.” Sayu suara Nek Ngah. Dia tahu hati Reza yang kecewa. “dada manusia tak dapat diselam. Reza tu, hatinya susah nak diagak. Nek Ngah tak tahu dalam mana kecewanya, dalam mana sedihnya. Sebab tu Nek Ngah biarkan aje. Tapi Nek Ngah tau dia tengah bersedih.”

Indah bungkam. Dia membiarkan Nek Ngah bercerita.

“Reza…” Nek Ngah senyum tiba-tiba. “Dia tak pernah mengadu. Tak pernah komplen apa-apa. Nak mengutuk jauh sekali. Sekali pun tak pernah buat Nek Ngah susah hati. Lain dengan adik-beradiknya. Mungkin sebab dia sorang je lelaki.”

Indah khusyuk mendengar.

“apa yang dia rasa, tak pernah nak kongsi dengan sapa-sapa. Bila dia balik kesini, macam tu lah dia. mengacau orang tak henti-henti. Suka aja dia sentiasa. Dengan mak ayahnya pun, macam tu juga. Tak pernah buat masalah.” Mata Nek Ngah seakan berkaca. “Nek Ngah tak tau apa yang jadi, tapi Nek Ngah harap Reza elok-elok aja. Orang yang menyimpan dalam hati ni, sengasaranya lagi teruk.”

Indah tarik nafas panjang. Reza,kebal sangatkah hatinya? Sampai taknak bercerita dengan sesiapa? “kesian Reza…”

“kesian?”

Indah angguk. “mesti dia sedih sangat-sangat.”

“kamu yang baru kenal pun boleh baca hati dia.” Nek Ngah senyum.

Indah geleng. “saya tak pandai baca hati orang Nek Ngah. Cuma dia yang beritahu, dia dah bercerai.”

“bercerai? Astaghfirullahalazim..” terkejut Nek Ngah mendengar berita itu.

Indah menala kepalanya ke dada langit. “kesian Reza Nek Ngah.setiap malam, dia susah nak lelap mata. Termenung panjang sebelum tidur.”

“baharu dimulai, sudah mula tertarung.. Reza..Reza..” Nek Ngah mendengus perlahan.

“Reza tu baik kan, Nek Ngah?” Indah kalih pandang pada Nek Ngah disebelah.

“baik…”

“tapi kenapa dia bercerai?”

“Nek Ngah pun tak dapat nak agak kenapa. Reza tu bukanlah jenis yang.. asal terbang burunglah, Asal berenang ikanlah. Dia jenis memilih juga perempuan yang baik-baik.”

Indah sekadar mendengar je. masuk kali ni,entah peribahasa keberapa yang Nek Ngah guna. Dia haram nak faham. Tapi buat faham jela, takkan nak buat muka blur pulak bila orang tu cerita dengan serius-mius.

“kamu….. suka dia?”

Huh? “apa dia Nek Ngah?suka siapa?”

“kamu la… suka Reza?” Nek Ngah sengih-sengih.

“takdelah Nek Ngah! Haha.” Indah tergelak menutup nervous yang datang tiba-tiba. Apahal aku ketar semacam pulak dah..

“habis tu.. dok melangut dekat tangga ni kenapa?”

“errr..”

Nek Ngah tarik sengih. “adat muda menanggung rindu…”

“eh! Apa Nek Ngah ni.. manede la.. saya duduk ambik angin malam aje..”

“duduk la kat tangga ni lama-lama. Karang tak ada orang meminang baru tau.”

“yeke Nek Ngah?”

“orang dulu-dulu kata la…”

Indah senyum. Banyak betul orang dulu-dulu punya kata. Haih. Macam-macam!

“Norsiah.. bukan nama kamu kan?” Nek Ngah meneka lagi.

Erk! “aah. Bukan. Reza tu memandai je. Teruk betul.”

“haha. Biasalah dia. pekena orang suka-suka hati. Jadi, apa nama ni?”

“NurIndah, Nek Ngah.”

“Indah….” Nek Ngah tarik senyum lebar.

Kriiiiiing….kriiiiiiing…

“telefon bunyi tu.” Nek Ngah seakan menyuruh Indah menjawab.

“mesti Reza. Nek Ngah la angkat. Semalam Indah dah kena marah dengan Reza, sebab paksa dia cakap kenapa dia cerai.”

“alah. Pergilah jawab…”

“takmau la Nek Ngah. Tak berani.”

“batu yang keras air pelekuknya, hati yang keras lidah pelembutnya.” Lembut Nek Ngah bertutur.

Indah gigit bibir. Pantas dia berlari masuk sebelum deringan itu mati.

“assalamualaikum.” Suara Reza menjengah.

“waalaikumsalam.”

“hai.. apsal suara macam ni? sedih je. baru lepas tengok cerita sedih ke kat tv?” Reza mengagak.

“taklah. Berborak dengan Nek Ngah je.”

“ow. Dah kroni baik la korang ni eh? Nek Ngah sihat?”

“sihat.” Hai… aku ni taknak tanya ke…

“Cik Indah kita sihat?”

Eceh.. Reza cam tau-tau je. “okey-okey je.”

“okey je? kenapa? Takut tidur sorang-sorang eh? Haha.”

“hey! Tak mainlah takut-takut ni! ni orang berjiwa kental tau..”

“haha. Hurm. Lusa Reza balik.”

Lusa? Kenapa tak esok? “kerja tak habis lagi eh?”

“belum.. tadi sampai KL pun petang. Esok pergi office, tolong-tolong diorang kejap. Lepastu esoknya balik lah. Nak kirim apa-apa?”

“nak kirim apanya…”

“mana tau orang tu rindu KL..”

“nak kirim angin KL boleh?” Indah sekadar melawak.

“boleh..boleh… nanti yang sampai asap jela..”

Haha.

“taknak apa-apa la.”

“betul? Taknak rugi..”

“nak JCO la. takdapat JCO, Big Apple pun layan aje. Ah, lepastu… kalau dapat pepperoni thin crust Domino pun ok jugak. Ah! Rindu root beer float. Hmmm.. sedap gila. Lepastu.. sekarang musim sale. Kalaula ada kat KL, mesti tengah shopping dengan Bee, dengan Amoi. Pusing-pusing KLCC sampai lenguh. Paper bag sampai tak muat kereta. hurm, rindunya…”

Reza tarik sengih. “konon taknak apa-apa.. satgi order berjela-jela..”

Indah tergelak. “dah orang offer… kita order jela~”

“ha! Guna Bahasa Inggeris! Balik nanti kena denda!”

“eh! Apa pulak!”

“betul la! Nek Ngah ada kat situ kan?”

Indah kalih pandang pada pintu yang terbuka. Nek Ngah sengih-sengih padanya dari anak tangga. Aaaaddduuus!!

“kena denda apa?” sebu je rasa hati Indah. Tak pasal-pasal kena!

“errmm… balik nanti baru boleh tau. Haha.”

“tak aci betul.”

“eh, panggil Nek Ngah kejap.”

Indah kalih pandang pada Nek Ngah, “Nek Ngah, Reza nak cakap.”

Nek Ngah geleng. “tak payahla. Nek Ngah ngantuk. Esok suruh Reza telefon lagi ye.”

“Reza, Nek Ngah ngantok. Esok dia suruh telefon lagi.”

“orait~”

“ingat tau.”

“yes maam. Pergi masuk tidurlah.”

“ok.. nak pergi lah ni..”

“pasang ubat nyamuk, pasang kelambu. Tingkap kunci. Tutup lampu.”

“orait sir.” Dia ada pun membebel sebelum tidur, dia takde pun kene bebel sebelum tidur jugak.

“tak baik kutuk-kutuk dalam hati tu.”

Indah terperanjat. Tau aja dia!


****

Moh le kita belajar peribahasa melayu :

sekilas ikan di air, Nek Ngah dah tau jantan betina.
= dapat tahu maksudnya dengan sekali pandang

air diminum rasa duri, nasi dimakan rasa sekam
= Hal dan perasaan orang sedang berdukacita

dada manusia tak dapat diselam.
= Fikiran dan hati seseorang tidak boleh kita ketahui atau tentukan

baharu dimulai, sudah mula tertarung
= sesuatu pekerjaan yang baru saja dimulakaan tetapi telah menemui rintangan

asal terbang burunglah, Asal berenang ikanlah
= Lelaki yang tiada memilih kasih, asalkan perempuan jadilah

adat muda menanggung rindu
= Orang muda biasa menanggung cinta (ayat dia tak boleh blah. Aku copy aje ye.)

batu yang keras air pelekuknya, hati yang keras lidah pelembutnya
= Orang yang sangat keras hatinya boleh dipujuk dengan perkataan yang lemah lembut

26 comments:

keSENGALan teserlah.. said...

bini reza...????
*wink2..
hahaa...
seram lak den..
sastera2...
ta tahannnnnnn..!!!
hahhaa...
smbung2..

Anonymous said...

aisey, nek ngah da tau laa pulak.. makin best!!!

ali_zahini

ceritaku MEMORIKU said...

nek ngah tahu rupenye
ahakzzzz
blurr skit pasal isteri die.
ayat yg tibe2 die ternampak dua orang perempuan.
xphm time tu.
smbung2
-na'dz

liza_rose said...

uih..
something wrong somewhere arr ngn x-wife hud nih..
huhu..
usaha lg cucur..
besh sgt2 cite nih..
unpredictable..

pecintachocolate said...

nak ag..nak ag..

MaY_LiN said...

mesti ex die wat hubungan sejenis ni..
mintak simpang..
indah rindulatu

Salmiza said...

waaaaa....
makin suspen je...
sambung2~

tzaraz said...

wahaaaa...aku betul!!!
indah dok tunggu reza kat tangga......

atie said...

n3 kali ni mmg superb...peribahasa yg semakin dilupakan...n olahan yg mmg menarik...waitin 4 the next n3 ye cucuratap...

-atie-

••♥shidaradzali♥•• said...

huhuhu...
unexpected tol nek ngah neh
:D
but lurve it....
klu leh ari2 post n3 bru pon ok gek...
hahaha....
abs la kering otak cucuratap nti
:D

misz nana said...

Nek Ngah dah tau daa..
Apa agaknya denda Reza nak kasi Indah tu eh?
Sambung2..

comei said...

sah la tu
indah suke reza
sdh pdi windu-winduan hihihihi

Sweetheart said...

best a citer ni... tima kasih tuan rumah menyerikan hidupku yg mmg tengah stress sangat ni...

aisyah said...

bgs2 blaja peribahasa melayu...
best cte ni!

arina said...

Haah la. Ex-wife die adalah misteri. Aja aja!

areila sahimi said...

Cikgu Ain ni belajar dari karam singh walia ker...ekekeke...gud job girl..

hazaryu said...

x sabar nk tau lg ...smbung2 cucuratap...

cornetto_o.d.f said...

huwaaaaaaaaaaaaaaa!!!!!!
cool btol nek ngah tu,,,
nape r hud tu,,cool jugakk!!!
kih3
apesal dye ley nmpak 2pompuan tu eh??
btol2 xphm,,
hehehe
cite ni mmg best la,,!!!

nisah said...

smbung cpt2 ye...syg kak cucuratap:))

Bulanhijau said...

uish..
ganas Nek Ngah ni
berabuk peribahasa je ckp..

smbg2

. said...

xleh blah
mmg lawak
xtahan ar Nek Ngah..
dulu cikgu sastera ker?? hihi

pinat said...

wuu..nek ngah tau ghupenya..

ex reza tu mcm laen mcm je neh..
haishh..

Anonymous said...

haha..
nek ngah ni muda2 keje pe??
gile hebat peribahasa..
nenek aku pn x cm ni..
da lame aku xpnjat sini..
skali pnjat trus kene bertapa..
coz nk abehkn sume cite yg tetinggal..
tp bes gle..
terisi hari aku ngn cite2 ko yg best..
pat smbung cucur..
penasaran gak ape jd smpai hud rezairel ni becerai..
hahaha..aku ske name reza..gle unik!!
gud job gurl..kep it up..
gambatte!!~~

-che na-

in_wired88 said...

sudah terbongkar nmpknyer..

Unknown said...

pergh...gile ah nek ngah ni..peribahasa kn men ag 2...hebat siot...kirenye cucuratap ni..mmg hebat ah..sastera 2..huhuhu...

khairunisya said...

walah...indah tye nape tak esok?..bunge2 rindu dah bputik...hehe

Post a Comment

 
Blog Template by Delicious Design Studio