♡assalamualaikum

currently updating First.

Thursday, May 14, 2009

kamu indah [4]

Erinne tunduk mencium tangan Nek Ngah. Selesai sudah solat subuh. Erinne rasa bangga. Rasa macam nak daftarkan nama sendiri dalam buku Guinnes Book of Record. Sembahyang subuh satu hal, siap berjemaah kat surau beb! Nasib mamat asing tu buat practical tadi, kalau tak.. aku ikut aje apa orang buat! Orang rukuk, aku pun rukuk, orang sujud, aku pun sujudla! Rasa nak berterima kasih pulak. Thank you mamat asing!

Nek Ngah mencium pipi Erinne kiri dan kanan. Entah apa sebabnya, rasa panas aje mata Erinne.

“kita balik jom? Kita buat sarapan sama-sama ye?” Nek Ngah mengajak.

Erinne senyum dan mengangguk.

Mereka berjalan bersama-sama pulang kerumah. Dari surau ke rumah Nek Ngah tak jauh pun. Tak sempat berpeluh dah sampai. Dengan pakai telekung, selipar besar (apakan daya selipar pun tak bawak!), dan orang yang tak dikenali kiri kanan, Erinne sikit pun tak rasa janggal. Pelik kan? Ni kalau Amoi dengan Bee tengok aku pakai macam ni, mau koma 2-3 hari. Spec pakaian yang langsung tak ada dalam Glam atau Female. Takpelah, nanti aku buat dalam majalah sendiri. Haha.

Erinne bukak telekung didalam bilik. Menyikat rambut didepan meja solek. Diikat kemas, siap sedia nak turun ke bawah buat sarapan.

“nanti.” Reza menahannya di muka pintu.

Erinne kerut dahi. “apa dia?”

Reza terus berlalu di beg pakaiannya. Dibuka perlahan zip beg itu. Baru sampai semalam kan, kemas beg pun tak sempat. Satu bungkusan dikeluarkan. “nah. Pakailah. Aku beli untuk Nek Ngah, tapi kau ambik la.”

Erinne membelek bungkusan kain itu. ‘Kain batik. Siap dijahit.’ Ohh.. kain batik.. “pakai jeans tak ok ke?”

“ok.. tapi pelik jugakla.” Reza memberi komen. Dia dah mengeluarkan towel, bersiap sedia nak pergi mandi.

Erinne mengeluarkan kain batik itu dari bungkusan. Dibuka lipatan. Dibelek-belek kain bercorak jawa itu. Dipusing-pusing dari depan kebelakang, belakang ke depan.

Reza sengih. Tu taktau la tu. “tak reti ke…” sengih masih tak lekang. Dia duduk dikatil memerhati perempuan itu berdiri didepan meja solek.

Erinne berpusing pada Reza. “please?” buat muka kesian.

Reza bangun. Banyak betul benda nak diajar. Best jugak kalau kenakan caj, dapat jugak duit. Huhu. Dia mengambil kain itu dari tangan Erinne. Disarung kebadannya. “masuk macam ni.”

“ow.” Erinne perhati. Serius benar muka.

“pastu lipat macam ni.” Reza lipat lebihan belah kanan ke belah kiri. Diselitkan kedalam. “selit kat sini.”

“owww..” panjang ‘ow’ Erinne.

“owwwwwww..” sengaja Reza mengejek dengan ‘ow’ yang lagi panjang.

Erinne menjeling. Ejek orang pulak! “dah. Bak sini balik.”

Reza menanggalkannya dan hulur pada Erinne. Dicapai semula towel yang diletak pada katil. “jangan londeh pulak nanti.”

Lagi sekali mata Erinne menjeling. “tau la!”

*********

Nek Ngah tersenyum melihat cucu menantu sedaranya turun dari tangga. Ayu. Sejuk mata memandang. “dah baik kepalanya?” Nek Ngah mula menegur.

“sakit jugak kalau tekan.” Erinne senyum. Baik betul aku ni. Entah nenek sedara sapa-sapa pun aku boleh baik.

“Nek Ngah ingat, nak buat roti pisang. Banyak pisang tu orang bagi. Sayang pulak kalau biar busuk.” Nek Ngah dah mula mengeluarkan tepung yang dah dibuat doh. Malam tadi pukul 10 dia dah sediakan bola-bola doh itu.

“ok jugak Nek.” Taram jela ok.. padahal aku taktau pun nak buat. Roti pisang yang aku pernah tengok pun dekat hypermarket yang bentuk panjang tu. Eh! Takkan Nek Ngah nak bake pulak pagi-pagi ni? “Nek Ngah, Nek Ngah nak buat roti pisang yang panjang tu ke?”

Haha. Tergelak Nek Ngah sekejap. “tak.. itu kek pisang. Ni nak buat macam roti canai tu, tapi ada pisang dalam dia. pernah makan?” lembut saja Nek Ngah bertanya. Dia tak pelik. Terasa hati jauh sekali. Dia tau, cucu menantunya tu orang bandar.

Hehehe. Erinne sengih. Malu dow. “ow.. maaf Nek. Tersilap.”

“tak apa. Taktau boleh belajar. Nak belajar buat?”

“boleh jugak.” Ni satu lagi simpton pelik. Sejak bila ada minat nak masak masakan Melayu ni Erinne.. selama ni bantai western aje. Tu pun ada bahan segera. Takat guna Prego tu memang dah tahap chef la!

“kalau nak tau, Reza suka makan roti ni.”

Reza? “yang dalam bilik air tu ye Nek Ngah?”

Haha. Nek Ngah gelak lagi. Suami sendiri dikata macam tu. “yelah. Kamu ada Reza lain ke?”

Hehehe. Tersasul pulak. Nasib Nek Ngah tak cepat pick-up. “hehe. Takdela Nek Ngah. Nak cari kat mana pulak Reza yang lain.”

“kamu ni tengok Nek Ngah tebar ni nanti bosan.”

“takdelah. Takde kerja apa nak tolong ke Nek Ngah?”

“pinggan kenduri semalam tu ada bersusun kat lantai tu ha. Kalau rajin nak susun, boleh jugak.”

Erinne senyum. jadilah tu. Dahla menumpang, bawak sedar diri sikit nak buat kerja.”nak susun kat mana Nek Ngah?”

“dekat almari bawah tu.”

Tiba-tiba..

“ha!!!!!!!!!!!”

“Ya Allah Reza!!!!!!!!” kena debik sebijik. “apa buat terperanjat ni!”

Erinne tergelak tengok adegan tu. Mamat asing ni memang suka pekena orang rupanya.

Reza pun tergelak panjang. Comel la Nek Ngah aku ni. haha. Dia mengambil sebiji pisang emas diatas meja. Cepat saja masuk ke mulutnya. “Nek Ngah masak apa?”

“roti pisang la. Buat-buat tanya pulak.” Erinne mencelah. Dah nampak Nek Ngah tengah tebar tu takkan taktau. Kata favourite.

“siapa tanya dia.. kita tanya Nek Ngah…” selamba Reza pekena Erinne depan Nek Ngah.

Haha. Suka Nek Ngah melihat cucu-cucunya itu. “apa usik isteri macam tu Reza.. tak baik.”

“Nek Ngah dah berkenalan ke dengan budak ni?”

Erinne menjeling. Budak dikatanya aku.

“eh! Lupa la Nek Ngah! Nama pun Nek Ngah tak tanya lagi! Apa nama dia dulu yang Reza bagitau Nek Ngah? Nek Ngah lupa la!” Nek Ngah dah berkerut-kerut.

Cepat Erinne melangkah ke arah Reza di meja makan. Dia berbisik perlahan, “taknak guna nama ex-wife kau.”

“mana boleh..” Reza menjawab. Berbisik juga.

“takmau la.. takmau-takmau..” Erinne berkeras. Taknak aku guna nama perempuan yang dah kena cerai tu!

“nama nausea Nek Ngah.” Selamba Reza berteriak.

Pak! Kuat Erinne menyepak kerusi Reza. Aku muntah sebab masuk angin la, bukan nausea!

“apa? Norsiah? Alahai.. sedap nama.”

Hahahaha. Reza gelak sampai nak terbalik kerusi! Tak sangka Nek Ngah aku sangat kreatif!

Erinne melopong. Punya la glamor nama aku, Norsiah Nek Ngah kata?

“Norsiah, siap dah kemas pinggannya?”

Hati Erinne masih berbuku. Siap kau Reza. “sikit lagi Nek Ngah.” Sedas dia menjeling pada Reza.

Reza sengih-sengih. Menutup gelaknya. Bukan salah aku. Nek Ngah yang panggil gitu. Hahaha. Sumpah aku tak terfikir nak letak Norsiah!

Nek Ngah letak doh yang ditebar diatas kuali leper. Pisang yang dah dihiris nipis-nipis disusun diatas roti itu. dilipat cantik dan diterbalikkan.

Erinne tengok macam orang jakun. Oww..cenggitu..

Banyak jugak Nek Ngah buat. Dalam sepuluh keping. Habis ke?

Reza yang duduk goyang kaki saja dari tadi dah terliur. Erinne letak saja roti pisang diatas meja, cepat dia sambar sekeping dan diletak ke pinggannya.

Fuuuuuh!! Panas!!! Terketar-ketar jari Reza. Tu la, lain kali bawak sabar! Ditiup jarinya yang terketar-ketar itu.

“eh, Parkinson eh?” sedap Erinne mengata. Haha. Suka dia dapat kenakan balik.

“panas la!”

“boleh makan ke tu? boleh nak cubit? Boleh nak suap? Nanti tangan terketar-ketar masuk hidung pulak nanti.” Haha. Yes!!

Reza tahan geram. Aku pulak yang kena balik. “kau ni dah lama hidup eh?”

“Reza!!! Apa kasar sangat bahasa tu? Main kau-aku pulak dia!” Nek Ngah menegur.

Makin lebar sengih Erinne. Padan muka. Haha. “Reza memang macam tu Nek Ngah.. suka cakap kasar-kasar.” tambah perencah sikit dekat Nek Ngah. Hihi.

Ni dah lebih ni.. sampai mengadu kat Nek Ngah aku. Gaya macam Nek Ngah dia. Reza merungut dalam hati.

“tak baik Reza. Tak elok.” Serius muka Nek Ngah. Risau cucu-cucunya nanti berantakan.

“main-main je Nek Ngah.”

“main-main pun tak elok Reza.”

Reza pandang Erinne sekilas. Tersengih-sengih pulak budak ni. suka la tu.

“yelah Nek Ngah. Nanti reza cakap lembut-lembuuuuuuut aje.” Reza memaniskan muka. Nampak sangat tak ikhlas!

“ingat Reza. Jangan cakap macam tu lagi. Nek Ngah tak suka. Norsiah, kalau Reza buat apa yang Norsiah tak suka, bagitau Nek Ngah. Biar Nek Ngah yang marah dia.”

Erinne sengih. Angguk. Habislah Reza lepas ni.. Nek Ngah dah sayang kat aku..

“ala Nek Ngah, siapa yang cucu siapa ni?” Reza tak puas hati.

“dua-dua pun cucu Nek Ngah.”

Suka Erinne. Dia lantas peluk Nek Ngah dari tepi. Melentokkan kepala dibahu orang tua itu. Dijelirkan lidah pada Reza yang muka hangat.

Halah, halah, halah… manja la tu konon. Entah alien jatuh dari ufo mana yang Nek Ngah sayang sangat tu! Reza mengambil kepingan roti pisang ke-2. Makan lagi sedap!

22 comments:

cornetto_o.d.f said...

wahahahahaha,,lawak gler,,,
n0rsiah????
xtahan den nk gelak...
ekekekekekekekekekeke

DianaTakyuddin said...

haha...cm errinne tu yg cucu sbnr nek ngah...hehe

Anonymous said...

huhuuuu
bestt cpt2 smbg ea....

iffa

saadiah~~ said...

btol tu cucur atap..
ni pon nsb bek sayer teringin nk bacer bidadara final.
skali tgk ader n3 baru bg kamu indah.tu yg kompius nape tak update kat dashboard..huhu..

Unknown said...

norsiah??????? muahaha...aku dh gelak srg2 dpn pc ni..nsb bek x terguling2..mmg kreatif la nek ngah 2..hehehe..i love dis story..swit sgt..ape eh konflik die nnt? susupen thp giga ni..huhuhu...besh cite ni..tp aku stil mis luth, nisrin,nisa, is, hasya n baby amsyar..hehehehe..

cpt smbung cucratap..x sabo ni..truja..hehehe

comei said...

yeahh
d story dah ade flow hahaha
tapi
nape xreveal lg cite psl ex-wife reza tu
uishkk sme2 mister reza & erinne ni
alien hahaha
tapi kn nme erinne tu
mcm pnh tgk b4 ni, ade ke kat ne scene?

syah said...

hahaha..xthn..
klaka jer..
ct nih mkin mnrk..
smbg cpt2 g eyh...heee...
cucuratap mmg besh la..=)

misz nana said...

Reza kawen ngan sape sebenrnya ek?
Pastu pulak dah bercerai.. Haiyyoo..

MaY_LiN said...

hahaha..
walaweiiii..
reza..reza..

Anonymous said...

hohooo...
ya norsiah~
cepat la cepat dekat dgn abg~ :p~

cucuratap, FYI kt ofis ni ade gak sorg nm norsiah..akak tu siap gelak sakan baca part tu..die pn follow gak blog ni..

keep it up!!

Anonymous said...

waaaa..bes gle

~ana~

udaidza said...

tersengih2 sendiri uda jadinya. bestnya.......

aisyah said...

best2!

haikadove said...

hahahaa.. suke suke!=D

eiDnuT said...

hakhakhakhka...norsiah2...abeh la reza..nma reza bndar abessss nma norsiah kampung abessss...adehh laa

Miss Kira said...

hahaaha..
erinne jd norsiah..
hahaha..
napa reza craikan ex dia..

••♥shidaradzali♥•• said...

sweett..
suke jek bace...

Anonymous said...

hikhikhik...macam2 betul!
ade pulak erinne jadi norsiah
reza ni memangla..kuat menyakat/mengusik betul
--missnina--

Anonymous said...

wohhhh...suka2 bangat citer nie...pat2 smbung...heheh..

~fia (^_*)

shahqax said...

makin indah lah citer nie
selambe je norsiah tue terima semua nie

Anonymous said...

cepat la sambung...dah x sabo nk tau kisah selanjutnya ni...

cik cucur, bgtau la nama2 watak dlm pic tu..
tiga org pompuan tu sah konfem la erinne, bee & amoi..yg laki 2 org lak reza & zack kn?? tp still xtau mn satu orgnya.. [juz guess je..hehe]

ceritaku MEMORIKU said...

kanda!!!!!!!!!!
xley blah nama die.norsiah.
nk terguling gelak.
warghhhh.comey2.suke2
-na'dz

Post a Comment

 
Blog Template by Delicious Design Studio