♡assalamualaikum

currently updating First.

Tuesday, December 23, 2008

bidadara =9=

“Nisrin, hari ni jadi tengok ayah?” Pn. Nina melaung dari dapur.

“jadi mak! Kenapa? Mak tak jadi ikut ke?”

“tak boleh tinggal kedai hari ni Nisrin.. Ija cuti.. nanti Kak Yan sorang-sorang kesian pulak..” mak keluar sambil bawa pinggan berisi roti telur.

“hmm.. takpelah. Nisrin pergi dengan Nisa je.” Auch! Melecur tangan aku..

“kirim salam ayah ye Nisrin?” sayu suara mak.

Roti di tangan tak jadi disuap. Nisrin memandang maknya.

“insyaAllah mak.. ada apa-apa lagi ke nak pesan?”

“cakap dengan dia, jaga diri elok-elok.. ingat Allah selalu.. jangan lupa kat anak-anak.. jangan lupa dekat mak ni..”

“haha. Nak jugak tu!”

“mestilah nak.. ayah tu je lelaki yang pernah mak sayang.. yang pernah mak letak dalam hati mak ni.. ayah pada anak-anak mak..”

“mak pesan lah ‘I love you’ kat ayah!” Nisrin senyum mengusik.

“ada ke! Nisrin ni buat segan mak je!” Pn. Nina sengih dan berlalu ke dalam bilik.

Hmm.. mak..mak.. tak pernah berubah.. bertuah ayah.. mana nak carik perempuan macam mak ni.. dari dulu, tak pernah sepatah pun keluar kata-kata yang teruk tentang ayah dari mulut mak. Walau orang lain galak mengata, mak diam je. Kesabaran mak tak ada had agaknya. Mungkin inilah orang kata, cinta suci. Cinta sehidup semati. Senang dinikmati, susah ditempuhi. Syahdunya aku pagi-pagi ni…

“hah!”

“Nisa! Nak akak mati cepat ke?” Nisrin mencebik pada Nisa.

“haha. Dah berlubang dah dinding tu akak tenung. Jomlah, nanti susah dapat teksi.”

“mak! Kitorang pergi dulu ye!” Nisa dan Nisrin tunduk salam ibu mereka.

“jalan elok-elok.. ingat pesan mak..”

“ye.. Nisrin ingat.. cakap ‘I love you’ kat ayah!”

“ish budak ni tau!” Pn.Nina memukul sikit lengan anak sulungnya itu.

Inilah rutin mereka setiap bulan. Paling kurang, sekali mereka akan melawat ayah. Kalau Nisa dan mak tak boleh pergi, kadang-kadang Nisrin pergi jugak sorang-sorang. Dia ingat, itu ayahnya. Orang yang membesarkannya. Walau kasih sayang yang sempat dirasa tu cuma sekejap, tapi nikmatnya tetap ada. Gurauan ayah, teguran ayah, kenangannya bersama ayah, tak pernah dilupa. Pedulikan apa orang nak umpat. Orang nak kata. Mulut orang, tak boleh nak tutup. Tapi kita yang ada akal dan kesabaran ni, kenalah tahan. Lantaklah! Suka hati la orang nak mengata ayahnya, sikit pun tak menghakis sayang Nisrin pada ayah. Memang ayah salah, tapi kesalahan tu tak buang pangkat ‘ayah’ pada Nisrin dan Nisa.

Penjara Sg.Buluh senyap sunyi. Memang begini keadaannya sentiasa. Rahim memandang anaknya yang sedang menunggu. Tangannya yang digari dibuka. Dia duduk. Mengadap dua puterinya.

“assalamualaikum ayah!” Nisrin dan Nisa senyum. ceria saja. Ya.. mereka sudah biasa. Dah hampir lapan tahun. Tiada kesedihan lagi di riak muka mereka.

“waalaikumsalam.. mak tak datang?”

“amboi.. terus tanya mak! Mak tak boleh tinggal kedai hari ni.. Ija cuti..” Nisrin pantas menjawab.

“ayah sihat ke? Ok ke bulan ni?” Nisa pula menambah.

“ayah sihat je.. ok. Batuk-batuk pun dah kurang.. biasalah orang tua..” Rahim sengih.

“mana ada tua.. macho lagi apa..”

Hahaha. Nisa dan Nisrin gelak bersama.

“Nisrin dengan Nisa ni.. suka usik ayah. Lama-lama macam ni, ayah boleh kembang semangkuk!”

“haha. Haa.. yah, mak kirim salam. Dia ada pesanan untuk ayah..”

“apa dia?”

“mak kata.. ehem!ehem!” Nisrin membetulkan suaranya. Nak berkata lemah lembut, macam mak!

“cakap dengan dia, jaga diri elok-elok.. ingat Allah selalu.. jangan lupa kat anak-anak.. jangan lupa dekat mak ni..”

“insyaAllah.. cakap dekat mak, ayah tak lupa. Cakap dekat mak lagi, terima kasih ingat dekat ayah ni.. siapalah ayah.. tak layak untuk mak kamu tu.”

“alah ayah ni.. sedih la pulak Nisa..”

“betul Nisa, Nisrin. Jaga mak kamu tu. Jaga elok-elok. Jangan biar dia keseorangan. Nanti bila Nisa dengan Nisrin dah dapat kerja elok, dah kahwin pun, jangan tinggal mak. Ayah ni dah terkurung dalam ni. dah tak ada fungsinya lagi. Kalau dulu ayah tak pegang benda bodoh tu kan bagus.. takdelah macam ni jadinya. Ayah ni ibarat mensia-siakan perasaan orang yang ayah sayang..”

“dah la ayah.. apa cakap macam tu.. jangan risau, Nisrin dengan Nisa takkan tinggal mak..”

“mak tu nampak je kuat. Dia lemah sebenarnya. Kalau takde Nisrin dengan Nisa, entah apa la jadi pada dia. sebab tu, kalau dia marah sikit, jangan lah kamu ambik hati ye..”

“iye ayah.. Nisa takkan buat macam tu punya.. ayah ni, tiap kali datang sini, sedih je ayatnya..”

Rahim tersenyum. Digosok-gosokkan kepala anak bongsunya itu.

“ayah, mak ada pesan lagi tau!” Nisrin sengih.

“apa dia?” Rahim kerut kening.

“mak cakap… ‘I love you’..!”

“eeh! Tu memang ayah tak percaya..Ni mesti Nisrin je yang tambah-tambah ni..”

Hahahaha.

“ala yah.. bukan apa.. kak Nisrin tu sekarang memang dah pandai nak bercinta..”

“ye ke Nisrin? Aish.. tak sabar ayah nak jadi wali..”

“mana ada ayah! Suka-suka je Nisa ni.. Nisrin ni mana ada orang nak pandang..”

Rahim menyentuh tangan Nisrin. “Nisrin, jangan rasa rendah diri sebab ayah. Ini salah ayah, bukan salah Nisrin. Kalau lelaki tu ikhlas, boleh terima Nisrin yang ada ayah dalam penjara macam ni, apa salahnya Nisrin bercinta. Cuma ayah nak pesan, jangan sekali-kali menipu.. ayah tau ayah ni beban yang memalukan, tapi ayah nak lelaki yang terima Nisrin nanti betul-betul ikhlas.. kalau Nisrin menipu, nanti ayah takut lagi buruk padahnya..”

“ayah.. jangan lah macam ni.. Nisrin tak pernah malu dengan ayah. Pergi mana pun, Nisrin tetap bawa nama ayah. Ayah bapa yang baik.. Cuma ayah pernah silap.”

“hmm.. dah besar dah Nisrin. Macam tak percaya je ayah tengah cakap pasal kahwin dengan anak dara ayah ni..”

“lambat lagi la ayah..”

“ayah tau tak? Kak Nisrin jumpa bidadara!” Nisa pantas memotong.

Ish Nisa ni! aku luku jugak kang…

“bidadara? Dia ada kepak ke? Ke.. ada gelung cahaya atas kepala?”

Hahaha.

“ayah ni… memang bijak la! Nak betul la tu..” Nisrin cuba berseloroh.

“tak kisah la bidadara ke, para-para ke, ayah ok je..”

“haha. Para-para? Ada ke ayah?” Nisa dah tergelak sakan. Polis pandang je..

“entah. Ayah mana tau.” Rahim sengih.

Masa dah habis… sekejap sangat rasa.. memang seumur hidup, ini jelah caranya nak jumpa ayah. Harap ajal aku lambat.. aku nak jumpa ayah sehingga ayah keluar dari tempat ni. walau masa tu, ayah dah ke alam lain.

“hmm, bulan depan bawa mak ye? Nisa, buat spm betul-betul nanti.”

“insyaAllah ayah..” Nisa tunduk salam ayahnya.

“balik dulu ayah..” giliran Nisrin pula.

“Nisrin, jaga mak dengan adik.”

“habis tu? Nisrin siapa nak jaga?”

“aih.. bidadara kan ada?”

Hahaha. Nisa dan Rahim gelak.

“ayah ni apela.. layan cerita dongeng macam Nisa jugak!”

14 comments:

Anonymous said...

haha...so swttt..
oo..baru taw ayh nisrin di pnjara ruponye..

ish2..cian tol dorang nie..pe pun ttp ank yg baik..ttp lwt ayh mereka..

*swit hanna*

keSENGALan teserlah.. said...

waaaaa...
manes bangat seyhh...
baek ayh dye..
sporting gler family nieh..
ske2..
best2..
smbung2..
hihi..

pinat said...

sweet nye..

dorg ttp rapat even ayh dok kt pnjara pon...

the sedo gang said...

wakaka~
cian plak ngn ayh nisrin>>>
ahakz!
x per2...
life must go 0n...
hak3...
para2???
h0h0h0...
pndi wat lwk...
kas3...
w/po0m new n3 g niex...
ala2 sedey x sedey,,
tp...
swit sey~
hak3

Anonymous said...

para-para?para tmpat ltak bkas kunyit grm kat dpur 2 ke?hahaha..sincerely ak sgt ske ngn krya cucuratap aka cucu ratap..hopefully 1 day ko jd 1 of novelist mne2 publication msia nh..sure ak beli nvel ko.gdluck!

Anonymous said...

wah....makin bes neh...stakat neh sume n3 pon bes..x saba tggu new n3..

~ana~

nana_yoong said...

erm..xrmi penulis nak wat family heroin ade yg berada di penjara..selalunyer penulis nak wat yg perfect utk watak2nya..tp tu la, cerita kt mest seimbg dengan kehidupapan sebenar..barulah lebih real.. keep gud writing ya

haikadove said...

alaa.. sooo shweeet!
ayh die pon smpoi mcm diorg jgak.
hehehee;D

adek said...

sobsob
xtau plak ayah dorang tu prisoner..
tp xpe..
lg wat cte ni interestin'
ad sumthin' special

Anonymous said...

cepatla sambung..bestla sengih2la baca

ceritaku MEMORIKU said...

sweeet.

miss said...

touching ma...

Anonymous said...

wah..
berbakatnyer pengarang kiter nie..
pndai maen perassaan pembaca n this is the best part 4 me!

Anonymous said...

siap maen alebiu..alebiu.. ag
tpi mmg best x dinafikan

>ily?<

Post a Comment

 
Blog Template by Delicious Design Studio