♡assalamualaikum

currently updating First.

Friday, April 16, 2010

Qushar & Fad

Fadilah berlari-lari anak. Arrr.. mati la..matila.. kata nak jumpa pukul 12.30 tapi ni dah 2 petang. Sama ada mamat tu bertukar warna kulit jadi hijau takpun dia dah blah.

Ugh! Rasa nak ketuk kepala sendiri!

Dia sampai di pintu masuk KLCC dari lorong pejalan kaki penumpang LRT. Nando’s..Nando’s.. hah! Dia berlari lagi. Siap slide kekiri kekanan nak elak bahu orang ramai.

“ye cik makan sini..meja berapa orang?”

“tak payah. Tak payah.” Tercungap-cungap dia menjawab. Laju dia masuk ke dalam. Tu dia!
Dia sampai dimeja untuk 4 orang itu. Dia berdiri dibelakang kerusi berhadapan dengan lelaki berbaju melayu. Erk? Harini hari raya ke?

“so..sorry…sorry gila-gila punya! Aku lupa!” Fadilah cakap sambil tercungap-cungap menarik nafas. Mana taknya, marathon tadi.

Qushairi tarik sengih lebar. “lek la Fad. Lambat sikit je. duduk-duduk.”

Fad rasa lain macam. Sikit? 2 jam sikit ke? lambat-lambat dia menarik kerusi. “kau sengih-sengih ni.. penyakit apa ni?”

“Fad.” Qushairi mendekatkan dirinya diantara jarak mereka berdua. “aku rasa macam tak pijak lantai!” gelak-gelak.

“kau apahal ni Qushar? Nak mati dah?”

“aku nak kahwin la bodoh!”

Fad diam.

Qushar menunggu reaksi.

Dah 20 saat.

“hoi cakaplah apa-apa.. tahniah ke paling kurang.” Qushar sengih-sengih.

Fad buat muka serius. “harini hari sabtu, kau tak pernah ajak aku keluar tengahari hari minggu. Aku lambat dua jam kau kata takpe tapi before ni kalau aku lambat 2minit pun kau dah bengang-bengang. Kau pakai baju melayu, aku tau kau tak suka dan takkan sentuh baju melayu kecuali pagi hari raya tu pun adalah sejam dua je kau pakai. Kau kata nak kahwin, kau nak kahwin dengan makhluk mana? basikal?”

“kalau basikal tu rupa macam Lisa nak la aku!”

Fad berkerut dahi. “Lisa?”

“Lisa.” Qushar mengiyakan.

“kau kata kau suka Lisa..” ayat Fad tergantung.

“correct!”

“..tapi tak kata kau nak KAHWIN Lisa?” Fad masih blur.

Qushar sengih-sengih tak cukup lebar pipi. “suka bagi aku ialah sampai pergi meminang. Gila tak gila? Sekali Lisa tu pun syok kat aku Fad!”Qushar menggeleng-geleng macam tak percaya. “gila la jodoh kan?”

Fad terkaku. “Qushar…kau.. kahwin?”

“aku kahwin!”

Fad memandang meja. Apasal otak aku macam beku? Apsal ayat beberapa patah perkataan tu pun tak boleh nak interpret?

“Fad! Fad!” Qushar macam menyedarkan kawan baiknya yang dah tersesat ke dunia mana-mana ntah. “aku nak kahwin. Dengan Lisa.”

“ow..owk..okey..”

“aku macam..macam..argh. Gila tak percaya arh. Aku nak kahwin dengan Lisa!” Qushar mengulang fakta itu lagi.

Okey. Whatever. Fad berkata dalam kepala.

“eh Fad kau pergi carik laki sorang. Kita kahwin sama la.”

Buntang mata Fad. “kepala otak kau.”

Haha. Qushar gelak meriah. Happy terlebih.

“ok. ok. Qushar, cut it off. Mana kamera wakenabeb?” Fad muka serius. “bawah meja?” Fad mengintai bawah meja, takde. Dia memetik jari. “haha. Aku tau! Dinding tepi tu eh?” dia seret kerusi kebelakang dan pergi kedinding, takde apa-apa. “funny. Cepat bagitau aku kat mana sebelum krew semua keluar dan aku kena buat-buat terperanjat.”

Qushar buat muka serius. “Fad, aku betul nak kahwin.”

Fad mengeluh. “Fine. Pergilah kahwin.”

“Fad, seumur hidup, aku tak pernah tipu kau. Nak jentik kau pun aku tak sanggup, takkan aku nak sakitkan hati kau nak main tipu-tipu semua?”

Betul.

“Fad, aku happy kalau kau happy. Sekarang kau happy untuk aku kan?” Qushar muka berharap.

“tak.” Jujur.

“alah Fad…”

“ha yelah, yelah.”mengalah.

“sekarang kau buat hati aku kembang. Gila la aku rasa nak leleh.”

Fad mencebik. Malas layan.

*****

Buk! Sling beg dihempas ke sofa.

Ugh! Fatin rasa jantung dia dah melurut ke perut. Tiba-tiba je hantu sorang ni balik.. bunyi salam takde, bunyi pintu gril pun takde. Lompat ikut tingkap hape kakak aku nih.

Fad datang semula ke sofa berangkai tiga itu dan menghenyakkan punggungnya.

“busuklah kau ni. Bau peluh semerbak.” Fatin berkata selamba.

“takpelah. Sekurang-kurangnya aku ni ada hati.”

Erk? Tiba-tiba? Fatin dah tak faham. “kau cakap apa ni? balik-balik je mengarut.”

Fad mencebikkan bibir. “manede aku mengarut. Kau tu yang tak faham bahasa-bahasa halus ni.”

Fatin menggeleng-gelengkan kepalanya. Apa-apa jelah kau ni, kakak. “kok ye pun tarik la dulu tudung tu.”

“taknak.” Sepatah Fad menjawab. Muka dipalingkan kedepan, menghadap tv.

“kau bukan keluar dengan Qushar ke tadi, kak? apsal kau moody?” Fatin mengorek lagi. Dah nama keluar dengan sahabat dunia akhirat, patutnya balik terlonjak-lonjak kegembiraan lah kan. Lain pulak jadi ni apahal?

“hah!” Fad terus mengetuk remote tv di peha adiknya. “si sengal tu nak kahwin!”

Fatin mengerutkan keningnya. “pulak dah?”

“duh. Sakit otak aku. Tak ke…..haih! nak cakap pun takde ayat lah!”Fad menyilangkan tangannya dibelakang kepala. bengang..bengang.

“bercinta la pulak mamat tu. Dengan siapa ha?”

Pak! Fad memukul lengan adiknya. “dengan kawan kau tu la! Apekename. Lipas? Kipas? Lintah?”

“Lisa la ngokngek.”

“ha! konon-konon dari mata turun ke hati, tengok sekali nak lagi…citpooooooooodah!” Fad menarik tudung dari kepala. Rimas la pulak.

Fatin menongkat kepala menghadap muka kakaknya. “tapi kan ke pernah jumpa dua kali je? sekali masa ambik aku kat kolej pastu lagi sekali kat mana ha?”

“entah tak tau aku. malas nak ambik tau.”tiba-tiba je nak kahwin dengan Lisa.. chait!

“eh tapi aku kan kawan Lisa, apasal aku taktau ha?” Fatin mengurut-urut dagunya.

“dia baru gi minang la aku rasa. Siap baju Melayu macam nak pergi bersilat.” Fad mencebikkan bibirnya.

“owww.. pakai la pulak mamat tu baju Melayu. Eh, aku nak pergi call Lisa la. Kot aku boleh tempah ajdi pengapit.”

Dan-dan Fad menarik t-shirt adiknya yang baru je nak melangkah ke meja telefon. Terhenyak budak tu disebelahnya. “berani la kau! aku patah-patah tangan kau nanti.”

Fatin tergelak. “yoo.. gertak sikit dah angin. Ha kau tu duduk je kenapa? Kawan baik nak kahwin tu pergila berkunjung ke rumah dia, buat hantaran ke hape ke…”

“eh Fatin!!” bergegar tiang rumah dengar suara Fad menjerit.

Fatin tergelak lagi. Tau kakak dia tengah panas, saje je kasi lagi bengang. Haih. Kau pun satu Abang Qushar oi, sekali kawan aku kau rembat. Dah ada intan pergi pilih kaca, kuman dekat seberang nampak tapi gajah depan mata tak nampak. Aiseh..aku pulak nak berbahasa halus-halus ni.

****

Krekk.. berbunyi engsel bila Fatin menolak pintu bilik kakaknya. Haih, dah tengahari membuta lagi! “hoi bangunlah!”

Fad menghempap mukanya dengan bantal.

Fatin menggeleng. Tidur serupa ape je. Kaki sebelah terlipat, sebelah terjulur, tangan satu atas bantal satu lagi dah terkulai bawah katil. “bangun la kak oi!”

“taknakkkkkk.” Panjang Fad menjawab.

“Qushar carik kau la!” Fatin dah bercekak pinggang di daun pintu. Dah macam mak tiri dah aku ni.

“taknak bangun! Taknak bangun la!”suaranya tenggelam timbul dibawah bantal.

Haih aku perempuan ni. “Qushar kata kau dah janji nak pergi jumpa Lisa harini!”

Oh..nehi! Fad memejam matanya rapat-rapat. Anggaplah apa aku janji semalam tu mimpi..

“cepatlah kak! bangun! Mandi!”

“taknak, taknaklah!” Fad menukar posisi. Meniarap pula. Apa nak jadi, jadilah. Aku taknak pergi.

“ey kak! Qushar tunggu kau kat depan kau tau tak?”

Automatik Fad bangun dari baringnya. Duduk tegak diatas katil. “apasal pulak dia ada kat depan rumah kita ni.. dia nak pajak tanah rumah kita ke hape..”

“jangan mengarut la kak! pergi la mandi. Kau yang yeye janji dengan dia, aku yang macam separuh mati nak kejut kau bangun. Eeh!”

Fad menggaru-garu kepalanya. Adoiyai.. taknak la..taknak.. tak faham ke. eeh! laju jarinya menarik-narik rambut diatas kepala. Dah macam orang kena renjatan elektrik dah rupa dia. Mengada ar. Apa nak ajak aku sekali pulak.. dah nak pergi makan tengahari sama-sama, pergi jelah dua orang! Mengada!

“eh kak!” muka Fatin tersembul kembali di muka pintu. “kau nak turun ke tidak dari katil tu? kalau tak aku panggil Qushar naik tarik kau.”

“haaa..yelah! yelah! Membebel macam mak-mak!”

“kau nak bangun ke tidak?” Fatin menggertak lagi sekali.

Fad turun dari katil dan berdiri sambil bercekak pinggang. “ha dah!”

Fatin menggeleng-geleng. Perangai mengalahkan budak sekolah rendah. Padahal kalau pergi sekolah rendah tu orang dah boleh bajet dia nak ambik anak.

***

Fad keluar dari pintu rumah dengan muka masam. Siap ala kadar tu dah mesti. Rasa taknak bersiap pun ade jugak tadi. Matanya dikecilkan dek silau matahari yang terpancar dari langit.

“macam nak roboh je tadi Fatin kejut kau.” ayat pertama yang keluar dari mulut Qushairi. Memang betul, dia yang duduk di luar pun rasa macam telinga kena hentam dengan speaker. Ganas betul adik-beradik ni.

“apahal macam baik siap jemput-jemput aku ni?” Fad bertanya.

“salah?”

“takde la. Tak pernah-pernah..”

“banyak soal. Masuk cepat.” Qushar mengarah.

‘banyak soal. Masuk cepat.’ Fad mengejek didalam hati. Dia dah bersedia nak menarik handle pintu seat hadapan kereta Waja hitam itu.

“eh..eh..” Qushar mendekatkan kepalanya dari tempat pemandu ke tingkap disebelahnya. “duduk belakang la, Fad. Depan nanti Lisa nak duduk.”

Loh? Harini sesi menjemput semua orang dari rumah ke hape? Dahla aku macam kena turun pangkat duduk belakang. Selesai membebel didalam hati, senyap-senyap Fad duduk dibahagian belakang kereta.

“haaa..” Qushar melihatnya dari pantulan cermin pandang belakang. “kan dah macam maam besar.”

Maam hek mu! Fad terus menyepikan diri.

****

“Abang Qushar, kita nak pergi makan dekat mana ni?” halus suara Lisa bertanya.

Fad yang dari tadi berjalan sedepa dari mereka mengherotkan mulut. Loya tekak aku dengar.

“emm.. saya pun taktau la..” Qushar menjawab manis.

Ececeh..entah sejak bila ntah mamat ni taktau nak pilih tempat makan. Selalunya sampai bergaduh-gaduh nak menangkan restoran pilihan masing-masing.

Qushar kalih kebelakang memandang muka Fad. “ha kau muka macam tertelan biji kundang tu kenapa?”

Bertuah punya Qushar. Aku telan betul baru tau. Fad memasamkan muka.

“eh kau ada cadangan tak nak makan dekat mana?” Qushar bertanya lagi.

“tekak aku rasa nak makan Italiano la.”Fad menjawab jujur. Alah kalau dapat makan kat Pizza Hut ke pun dah ok.

“kita pergi Gardens nak tak!!”tiba-tiba suara Lisa bersorak riang.

“ok..jom! ok tak Fad?” Qushar menjongket kening.

Fad buat-buat tarik sengih lebar. “yeay! Hehe..seronok!” Fad mengangkat tangan macam superman nak terbang. Habis happy lah tu konon.

****

Fad memusing-musingkan garpu pada carbonara didalam pinggan. Kejap pusing ikut arah jam.. kejap pusing lawan arah jam..

Tap! Garpunya dihentak dengan sudu orang depan.

Fad mengangkat muka dari pinggan. Qushar sengih mengusik.

“jangan kacaulah.” Fad muka masam.

“fungsinya kau disini adalah untuk berkenalan dan beramah mesra dengan tunang aku. paham dak? Bukan pergi menyelam dalam alam fantasi.”

Fad menjeling sebelum tunduk kembali memandang pinggan. Whatever. Malas layan. Taknak cakap.

“ehem.” Qushairi berdehem kuat. “Lisa, awak kenal tak dengan budak depan ni?” Qushar menyuakan sudu menunjuk muka orang depan. Mau tercucuk dalam mata.

“kenal la. kan dia kakak kawan Lisa, Fatin. Tapi kita tak selalu jumpa kan Kak Fad? Pernah beberapa kali je.”

Iyek. ‘kak Fad’. Skema. Fad mengata dalam hati.

“Fad!” Qushar menyergah.

“apa?” kasar.

“respon la. Lisa tanya tu kot.”

“ow. Apa kau tanya tadi?” selamba.

Qushairi menyepak Fad dibawah meja. “auw!!!!” Fad terjerit reflex. “sakitlah bijak!”

Lisa tergelak dengan aksi Fad.

“dia ni memang menggelabah sikit. Dahtu perangai terkenan dengan singa betina pulak tu. Sebab tu takde orang nak kawan dengan dia.” Qushairi bercakap dengan Lisa tanpa rasa bersalah mengata kawan sendiri depan-depan.

“ha! ha! mengata aku! aku balik satgi!” suara Fad meninggi.

Qushar menyiku Lisa disebelahnya. “kan? Saya dah cakap. Macam singa.”

Hahaha. Lisa menekup mulut.

Fad meletakkan sudu dan garpunya rapat kedalam pinggan. “okay! Aku blah!” tak tahan. Baik tak payah ajak orang keluar kalau macamni.

Qushar tarik sengih. “blah ar.”

“aku balik betul ni Qushar..”

“balik..balik..”

Fad menolak kerusi kebelakang dan berdiri. “aku betul nak balik ni..”

“pergilah.”

Fad sakit hati. Dia dah pusing kebelakang.

“eh Fad nanti.”

Haaaa..tau pun nak tahan orang! Fad mengalih kepala memandang Qushar.

“tu.. ada cheese kat mulut.” Innocent gaya Qushar menegur.

Siot! Cipan! Buaya! Cipanzi! Monyet punya Qushairi! Laju Fad meninggalkan meja itu.

Fad berjalan laju sambil memeluk tubuh. Kalau dah tau aku ni perangai tak semenggah, perangai macam singa betina ke hape yang dia merepek tadi, buatpe nak ajak aku lunch date sama-sama in the first place kan? Betul tak? Buang masa. Buat malu pun ada. Aku dah macam penyemak antara dua orang. Macam lalang antara bunga dan daun. Macam daun salad diantara dua keping roti sandwich. Macam alas periuk diantara periuk panas dan meja makan.

Apa yang kau dah merapu ni Fadilah? Ha? maaf, otak tidak betul sebentar.

Tiba-tiba terasa beg sandang yang labuh sehingga ke punggung ditarik dari belakang. Ok. Cuak. Refleks dia berpaling.

Qushar berdiri dibelakangnya dengan sengih tak lekang. Fad dapat rasa kemenangan dalam hati. Tau berkejar carik aku. Dia memeluk tubuh sambil menayang muka straight. Pandangannya ditala kedepan, tak mendongak sikit pun nak memandang muka Qushairi.

“nah.” Qushar menghulur tisu.

Fad mencapai dan menyapu mulut selamba. Tisu kotor dikembalikan ke tapak tangan Qushar.

“kacau sikit pun dah nak meletup.”

Fad diam lagi. Manede meletup, exaggerate lebih mamat ni.

“depan orang pun baran tu tak turun-turun.”

Komplen. Komplen. Tu je yang kau tau.

“kau diam ni kira macam tengah kutuk aku dalam hati dengan dahsyatnya lah kan?”

Nak aku jawab ‘ye’ ke encik Qushairi?

“dah lah. Jom la sambung makan. Mengada-ngada kau harini.”

Fad memandang Qushar tajam. “takpelah. Nak balik.”

Qushar dah pelik. “eh kenapa ni Fad..”

“kecik hati.” Fad terus pusing kebelakang dan menyambung perjalanan yang terhenti tadi. Terasa hati gila-gila bila dikata mengada walhal dia tak macamtu pun.

Qushar terpinga-pinga. Pandai pulak budak ni main kecik-kecik hati? Eh Fad ni comel betul perangai. Apekemende ntah.

****

“Kak, makan.” Fatin mengajak kakaknya makan sejurus Fad meletak kasut di rak kasut sebelah pintu masuk.

“mama dengan ayah tak balik dating lagi?” pantang hari ahad, hilang lesap kemana-mana la parents dia tu.

“belum. Biasalah nanti malam baru balik kot. Kau dah makan ye kak?”

Fad terhenti ditangga. Nak naik atas ke nak makan dulu. Perut lapar tadi makan takat cuit-cuit, tapi hati tengah terbakar ni nak kena kasi sejuk dulu. “aku naik dululah.”

“kak.” Fatin menegur lagi dari meja makan.“kau nak leleh, tunggu aku siap makan dulu.”

Ada la pulak style tahan-tahan airmata ye Fatin? Bertuah punya adik. Mana pernah aku nak leleh-leleh mende kecik macamni. Guinea pig aku mati yelah kena menangis. “aku nak on Tekken 6 ni.”

Sah. Perempuan ni tengah tak betul. Fatin meneka didalam hati. “aku join! Jin Kazama aku cop!” kelam kabut Fatin membawa pinggan kotor ke dapur.

“lambat aku ambik dulu!!” kuat Fad menjerit dari tangga.

***

Buzz!

Qushairi menegur Fad di ym. Duduk office kena ber-ym barulah segar sikit.

Eff_Art : ha kau nak apa? assalamualaikum

qofwaushimalifyaroya : waalaikumsalam. Orang bagi salam dulu, kau bagi salam last-last.

Eff_Art : nak apa?

qofwaushimalifyaroya : tolong aku

Eff_Art : apsal?

qofwaushimalifyaroya : ada sorang kawan aku kecik hati dengan aku la. dahla dia tu macam penting.

Fad buat muka didepan komputer. Rasa nak diangkat jari membentuk ‘L’ didahi. Loser!

Eff_Art : padan muka kau

qofwaushimalifyaroya : fad

Eff_Art : em

qofwaushimalifyaroya : sorry

Eff_Art : em

qofwaushimalifyaroya : macam oh-so-cute betul perangai kau

Eff_Art : singa memang comel

qofwaushimalifyaroya : alololo. Statement jauh hati.

Eff_Art : *talk to the hand*

qofwaushimalifyaroya : kau tau sebab apa aku ngam dengan kau?

Eff_Art : sebab aku comel macam singa

qofwaushimalifyaroya : eh mana kau tau?

Eff_Art : lawak basi

qofwaushimalifyaroya : sorry

Eff_Art : dah cakap tadi kan

qofwaushimalifyaroya : aku susah hati

Eff_Art : apahal?

qofwaushimalifyaroya : singa aku mood tak baik

Eff_Art : siot ingat aku pet kau ke

qofwaushimalifyaroya : kekeke. Jangan macamni.

Eff_Art : em

qofwaushimalifyaroya : jom malam ni pergi Dataran Merdeka tengok lampu.

Nasib baik kau tau favourite aku, kalau tak aku taknak baik dengan kau sampai bila-bila. Fad mencebik bibirnya.

Eff_Art : pukul 9.30. bawak Nikon dengan tripod.

qofwaushimalifyaroya : baik puan!

****

Esok datang rumah aku

Fad membaca mesej adiknya itu dengan dahi berkerut. Rindu aku? takkan. Baru balik rumah sewa dia semalam takkan dah nak jumpa aku. kena tendang kolej ke hape budak Fatin ni. Dia terus menyambungkan talian ke nombor Fatin.

Sesaat dah berangkat. “salam.”

“salam. Ha, kenapa pulak kau ni?” Fad terus bertanya.

“Lisa ni ha. Dia nak masak untuk Abang Qushar. Dia suruh kau jadik cikgu.”

“ala masak jela apape pun. Dia telan je semua.” Malas.

“ala kau datang la sini. Dia nak ajak kau, dia segan. Jadi dia suruh aku la. Datang je la kau kerja bukan sampai malam.”

“taknak ah.”

“mamat tu suka apa weh? Bagi yang simple-simple la. mencangak nanti budak ni nak masak.”

Fad berfikir sebentar. “nasi goreng seafood.”

“orait. Esok kau datang sini tau! Pukul 5 kau terus chow la. drive cepat-cepat.”

Mengarah macam la dia lagi tua dari aku. “ha yelah yelah. Macam mak-mak.”

“shut up.”

“suruh dia beli bahan la siap-siap.” Fad mengingatkan. Takde kerja aku nak pergi pasaraya balik office.

“ok. tapi dia ni masak terkial-kial lagi la. kau kena sabar.”

“tahun bila pulak kakak kau ni penyabar?”

Hahaha. Fatin tergelak. Nasib kau lah Lisa.

***

Fatin duduk di meja bulat didapur. “baiklah puan-puan dirumah, menu kita hari ini ialah nasi goreng seafood yang akan disediakan oleh chef pertama, Chef Fadilah dan chef kedua, Chef Lisa.”

Fad memandang adiknya. Gila. Siap boleh buat botol sos jadi mikrofon.

“baiklah puan-puan mula-mula kita lihat bahan-bahan masakan dulu. Yang pertama adalah..” Fatin mengorek-ngorek isi beg plastik diatas meja.

“bawang merah.” Fatin mengeluarkan bawang merah dari plastik. “yang kedua…” dia menarik satu bekas polisterina yang dibalut plastik lutsinar diatasnya. Ek?

“kenapa ada ayam?” Fad bertanya.

“untuk rencah?” Lisa menjawab.

“kan nak buat nasi goreng seafood. Ish, takkan nama resepi pendek je pun tak ingat.” Fad menegur selamba.

“bukan.” Lisa memegang dahinya. “bukan tak ingat nama resepi.”

Habistu? Fad dan Fatin menunggu sambungan ayat Lisa.

“tak ingat ayam tu bukan seafood.”

Fad menjegilkan mata. Ya Allah sengal apa budak ni.

Fatin menekup muka ke meja. Buat malu member je.

Fad menyarung kembali tudungnya. “chow.”

“takkan kau nak balik dah?” Fatin bertanya.

“baliklah. Kau nak tanggung risiko kalau aku marah-marah budak tu?”

Fatin geleng-geleng.

Fad senyum sikit kepada Lisa. “em, balik dululah. Kau masak la macam mana-macam mana pun. Qushar tu asal halal dia makan je.”

“Kak Fad, sorry ye.” Muka bersalah.

“takpe.” Sungguh merepek budak ni. betul-betul terlupa atau tak pernah ambik tau? Nak aku cadangkan ambik chanel National Geographic kat Astro ke? takpun buat lawatan sambil belajar pergi zoo. Senang, tengok live. Entah-entah sotong pun dia taktau hidup dekat darat ke laut.

Amboi mulut kau Fad kemain lagi. Cili karang.

****

Fad mengecek inbox email. One unread email. Ugh dari mamat nama eja jawi ni lagi.

Aku rasa tag ni menarik gila. lagipun aku tengah mood wedding. REPLY. Huruf besar ni.

Macam-macam la kau. Nasib baik tengah boring.

Rules: Once you've been tagged, you are supposed to write a note with the wedding plan!=) At the end, choose the people you want to be tagged. You have to tag the person who tagged you. If I tagged you, it's because I want to know about you! =)



1. How old are you?
** sweet sixteen……… pada sepuluh tahun yang lalu. haha

2. Are you single?
** mesti! Single rocks.

3. At what age do you think you'll get married?
** I think I do not know. Bila Tuhan kasi jodoh, aku kahwin la

4. Do you think you'll marrying the person you are with now?
** siapa? Qushairi? HA-HA

5. If not, who do you want to marry?
** nak george clooney tapi tak confirm dia sunat ke tak, jadi nak kahwin dengan nicholas saputra lah.

6. Who will be your bridesmaid & bestman?
** takmau. Semak. *mesti Fatin marah.*

7. Do you want a garden/beach or traditional wedding?
** asal menikah sudah

8. Where do you plan to go on honeymoon?
** Kuala Lumpur sebab ada dataran merdeka. *gaya sekarang tak duduk KL ceh*

9. How many GUESts do you think you'll invite
** 2 juta

10. Will that include your exes?
** oh ex aku semua sekolah rendah punya. Haha. Kalau jumpa alamat boleh je hantar kad.

11. How many LAYERs of cake do you want?
** aku tak suka kek tapi Qushar suka paksa aku makan kek

12. WHEN do you want to get married, morning or evening?
** evening sebab morning nanti aku terbabas bangun lambat. Aku susah bangun pagi.

13. Name the song/tune you'd like to PLAY at your wedding.
** the heart of life- john mayer

14. Do you prefer fine dining or just normal spoon&fork?knife?
** fine dining maksud kau macam mana?

15. Champagne or red wine?
** soalan jenis apa ni Qushar?

16. Honeymoon right after the wedding or days after the wedding??
** emm…urm… eh kene tanya dekat partner la

17. Money or household items?
** household item sebab aku tak pandai beli barang rumah

18. How many kids would you like to have?
** 2. Kalau ramai-ramai nanti diorang berebut controller playstation.

19. Will you record your honeymoon in DVD/CD?
** taknak. Malu.

20. Wedding colour theme?
** putih

21. Invitation card?
** kertas A4. Jimat.

20. Whose wedding plan would you like to know next?
** kau. memandangkan kau dah gatal snagat nak kahwin kan.


Butang send di klik. Siapa yang nak kahwin sebenarnya ni? aku pulak yang beria padahal tiada siapa mahu. Tsk. Sadis.

****

Hari yang ditunggu-tunggu telah tiba. Iaitu hari untuk menghilangkan diri selama 24 jam. Mari berbungkus dalam comforter.

Zzz.zzz. handphone bergetar.

Fad menyelak comforternya. Fatin. Apahal budak ni tengah-tengah majlis nak telefon aku. tak jumpa masjid wilayah ke?

“hmm.” Suara mamai.

“kak, kak, kak. kau kena dengar ni kak.” nada menggelabah.

“hmm apahal?” Fad menutup kuap.

“Lisa cakap ‘tak setuju’.”

“ha?”

“kau tau tengah gamat masjid ni. tiba-tiba dia cakap taknak kahwin.”

“budak tu kan ke sengal. Cuba tanya banyak kali, entah-entah dia lupa soalan tok kadi tu kot.”

“betul la ni kak. eh rugi kau tak datang.”

“buatpe buat sakit hati aku.”

“datanglah sini. Qushar tengah serabut.”

“pandai-pandailah dia nak hidup.”

“jahat la kau ni. kesian dia.”

Hmm. Fad berfikir sejenak. “kau pergi carik dia. pass handphone ni.”

Tercangak-cangak Fatin mencari. Dengan baju kurung tu dia main pusing-pusing satu kawasan masjid. Last-last jumpa pengantin..ek eh silap, jumpa ‘pengantin tak jadi’ dalam kereta.

“Fad nak cakap.” Dia hulurkan handphone.

Qushar mencapai. “hmm.”

“pergi balik, istighfar banyak-banyak lepastu tidur.”

“hmm.”

“Qushar, aku ada.”

“dia taknak nikah dengan aku, Fad.”

“aku ada, aku ada. Dah pergi balik.”

Qushairi meraup mukanya. “malam ni? 9.30? dataran?”

“orait. InsyaAllah.”

Qushar memulangkan handphone kepada Fatin yang dari tadi berdiri didepannya.

“Bang Qushar, Fad falling for you since zillion years ago, you know?” Fatin berkata.

“exaggerate.”

“exaggerate tapi tak tipu.”

******

Malam itu, macam biasa mendongak tengok lampu-lampu sepanjang jalan dekat Dataran Merdeka.

“Fad?”

“hmm?”

“kenapa kau nak The Heart of Life jadi wedding song kau?”

“sebab asik-asik orang play lagu Selamat Pengantin Baru.”

“Fad.”

“hmm?”

“love turns the whole thing around eh?” Qushar menyebut bait lagu tersebut.

“entah lama tak bercinta.”

“bukan kau sepanjang 13 tahun ni bercinta ke?”

Dahi Fad berkerut. “dengan siapa?”

“dengan aku?”

“HA-HA” sepatah-sepatah Fad tergelak.

“Fad, aku macam nak propose kau jadi kind of my life partner lah kononnya malam ni, tapi aku macam taktau la macam mana nak cakap.”

Fad terdiam.

“aku puas fikir dah Fad. Dah puas korek, dah puas kaji dah.”

Fad pandang pokok. Tengok lampu-lampu yang tergantung.

“jangan tengok sana padahal dalam hati kau macam nak cakap yeeha.”

“Qushairi!” siot. Malu. Segan.

“aku nak kena propose ke ha Fad?” Qushar tarik sengih mengusik.

Fad mencebik. “tak perlu kot.”

“actually kan, aku pun macam suka lah wedding theme colour putih.”

Ah. modal nak mengusik aku. menyesal jawab tag haritu. “diamlah kau.”

“anak nak dua je. sikit la. takpe, playstation tak cukup beli la Wii, Xbox..”

“Qushar baik kau berhenti.” Fad menggertak.

“tau tak lepas aku carik-carik alasan kenapa aku macam suka dekat kau, apa alasan aku jumpa?”

Fad terdiam. Sebab.. aku baik? Kot? Ah perasan. ke sebab aku loyal? “apa dia?”

“sebab kau comel macam singa.”

Biasanya dia akan kata benda tu lawak basi, tapi harini dia tergelak.

“nanti kita kahwin eh Fad?” Qushar nekad.

“insyaAllah.”




*Tekken- sejenis game lawan2. tapi Tekken 6 hanya untuk disumbat dalam ps3.
*Jin kazama- player dalam Tekken. kacak bergaya lagi gagah perkasa. *melt*

44 comments:

Unknown said...

sweet..keep writing ea..
luv all ur stories..

chanteque304 said...

sweeet......

epy elina said...

hohohoho....
nice story....

MaY_LiN said...

sungguh..
cerita cinta kau dan aku..

nursya said...

amboi cik cucuratap...
suka main playstation yek...
suma tau...
btl ker jin kazama tu encem...nk tgk gak la...
hahaha...
ade salah eje...tudung jd turung...
ish ish ish...
aper2 pn good job...
really enjoy it...
;) peace

fazliana said...

alaaaa..
daaa hbes kew??huhu
suka2..best..

Wahida Jumaat said...

sweet..tapi dh agak mmg dorg akan bersama..laki tu saje nk test fad jerr..hehehhe ^.^
btw, i like....

Ayana Ahmad said...

HAHAHAHA(ktwa non-stop smbl brguling2)
lawak giler.... best sesgt!!
kawaii neh!! thanx sbb wat story yg klaka n sweeeeett:)

p/s:cian qushar.....pengantin x jdik!!! KAHKAHKAH(x baek ktwa but i couldn't help it!;P)

aira said...

nice~~

vioskylet said...

walaweh...best r. up date la byk2 lagik cik cucur.

*adakah sy org pertama yg mngomen??*

Zierwa Zainal said...

best...cume cte yang kat lisa tu mcm tergntung ..npe die x nk kawen ngan qushar??

keSENGALan teserlah.. said...

ohooo..sgt comel la..
awat kau tak habis smpai nikah nie kanda oii..
isk2..

Anonymous said...

name kite lily
cumell sgtttt

Bulanhijau said...

hoho..

"sebab kau comel macam singa"
sungguh lah comel statement ini :)

kanda, cerita kau mmg the bomb!!

Farah said...

wee , cerita yang agak sweet :D

Hilma said...

comel~~ =P

ntahsapeni said...

beshh..!sempoi jer citer..kalau samb lg pun ok..

nabila adnan said...

~best!!!
senyum sorg je kt dpn lappy nih..huk3

SyUhAdA AzMi said...

salam..
best r tp kn sy konpius la..
de smbgn kew??
asal si lisa 2 x stuju??
mmg la si fad 2 ske kt qushar tp qushar 2 lpas xjdi kawen ngn lisa bru nk kawen ngn fad..
plik la sy rse..
hehe..
sory la coz comment bnyk..
pe2 pon..
best n hrp de smbgn ek..
nk tau dieorg jdi kawen ke x..
salam..

Ayako A. said...

wah kak,
sweet.

Marlina Salleh said...

alala~~~
tersangat la comey cta neh!
~_~

Unknown said...

ooh...aku jth chenta sma ini cherita..ehehe...dorg sgt2 la swit together!! em..tp nape tne2 lisa x mo kwin dgn qushar? adakah kerna x reti msk nasi f=goreng seafood? hehehe..btw..qushar ke qushairi? n ada bbrp tpo lg..tp x ksh..cite ni ttp de bomb!! =)

Anonymous said...

oookay la...
thanx for the post
tp kurg kick la
peace -v-
xoxo

Anonymous said...

adew ptot lisa TERlupe yg aym tu bkn seafod??
what the ??
mse bce tu,
shock ad nk ktawe pon ad..
plik2 daa
cte nie mang BEST + SUPERB laa,
wat trgelak sowg2 jew,
tp kasi tmbh nding agi cket mang masyuk
^-^

Anonymous said...

ye lah cik cucur...citer ni mmg besh..tp kurang menyengat..ada sesetengah part yg cm tergantung...takpe cik cucur...apa yg penting..its c0me 4rm ur heart..

-id0ra_minx-

I ♥ U Bakery House said...

besttt!!!!!! :D
comel gle~

Anonymous said...

jin kazama 2 mmg ensempon..hihihi

Anonymous said...

cucur...
lame aku pikir nk komen pe kt citer nih..
hahaha..
lastly aku decide..
aku nk mintak ko wat part 2..
cte nape lisa tbe2 xmo kawen ngn qushar..
n qushar sbnr nye mmg ske kt fad..
or fad tu jd bidan terjun je utk qushar..
hua3..cdgn je ye..
peace!!~ ^^

-che na-

TAN-te said...

keh keh keh keh!!!! jin kazama!!!!
harap2nye adelah sambungan citer ni.

Hana | The book smeller said...

aaahh, best2...

tapi aku rasa ending dia ok jer. Perfect.

miss nina said...

apekah sebab lisa tak mau dengan qushar?
fad + qushar pun okay

cik cucur suka tema my best fren's wedding ye untuk cerita2 macam ini, tapi endingnya hero end up dgn heroin? apakah benar?

Proud Sewist said...

x berapa nak paham dgn ending dia lah..
huhuhu

Anonymous said...

Finally...dpt gk qushar kt fad
huhuhuh,puas aty kn?

intan_aya said...

eeee.... best abis citer nie...

semp0i + sweet...
rea;;y nice n swet wen some1 who jus bside pr0pose wif de way u doon't xpect...

sume citer yg kak cucur atap tulis mmg best...

lps nie...tulis ar lgi byk cerpen...
lgi seng since akak pn cbuk ngan study...

anyyway...congrates bebanyak...
mmg tabik spring kat akak c0z bleh wat citer swet + nice..

niK hAmiZaH said...

haha...bengong gak si lisa nie..ade ke ayam tu xtau bukan seafood...bukan tahap lawak nie...rase cam nk hempuk jer si lisa nie..haha...citer nie kalu wat panjang lg, best gak...cepat sgt kot si qushar ni propose si fad..hihi.

Aliaa Aisyah Mohamad Amin said...

haha...sengal gile si lisa tuh kan..neway ak x sk di tag..~!

naimah_kamal said...

btol.. tekken nsem.. haha nice story.. :)

Mar said...

thumbs up! salut sbb bkn cite minah jnis leleh! ^^

Nurfadhilah Ismail said...

best2...haha.sebab nama aku fad. sentap kejap tgk name nih..hoho~

GadizGula said...

so sweet... ;D

Unknown said...

seet je men tag2 2.
melting.........

mizz acu said...

eh? gni jer.. cm qushar tu xla suke sgt.. dia carik fad balik sbb lisa kata xstuju..

Anonymous said...

besttttttttttttttt &
sweettttt sangat

ayyn said...

mengarut la fad ni. dahlah suka kawan sendiri, dah tau suka tu ckp jela. pastu nak rude all the time, memanglaaa mengarut. padan muka jadi second choice.

Post a Comment

 
Blog Template by Delicious Design Studio