♡assalamualaikum

currently updating First.

Thursday, October 22, 2009

ADVIDHAQ [5]

Pap! GAYA dicampak kasar diatas meja kopi.

Ad terus tersentak.

“huih! Dah la balik tak kasi salam! Sekali bawak balik majalah perempuan!” Ad terus mencapai majalah diatas meja didepannya.

“assalamualaikum. Kau off harini?” Haq melonggarkan tie dengan kasar. panas! Panas! Rimas!

“hmm..” Ad sekadar mengangguk.

“woi. Haq! Balik dah?” muka Vid tiba-tiba muncul dari bilik Ad.

Haq dah buat muka pelik. Ek eh.. “yang kau ada kat sini apahal? Dua-dua orang kat rumah.. baru keluar dari bilik pulak tu. Sini JAIS tak check eh?”

“ehh.. balik-balik buat lawak keras pulak dia..” Ad mengejek lagi.

Vid sekadar senyum. Ngeng punya member. Lelaki dengan lelaki nak tangkap basah amendenye?

Ad berkerut dahi sambil menyelak helaian majalah itu. “ni.. kau balik kerja malam-malam ni.. sebab pergi beli mende alah ni ke hape?”

Haq buat muka menyampah. “tu namanya buat tebiat! Aku kerja la!”

“habistu? Mana dapat ni? cun woo covergirl.. artis eh ni?” Ad bertanya lagi.

Vid kerut kening. Dia mengintai muka depan GAYA dari tangan Ad. “artis ke ni?”

“aku tanya kau, kau tanya aku balik apahal?”

“ey! Ey! Tu pun nak bising ke? Vid, macam mana kau boleh ada kat sini pulak?” Haq bertanya sambil meletakkan mug air kosong dimeja.

“terbang masuk ikut balkoni.”

Hahahaha. Ad gelak galak.

Haq ketap bibir. Lawak sangat la tu. hak tuih~

Vid tarik sengih lagi. “alaa.. saje jela.. takkan tak boleh.. tak boleh takpe.. aku balik sekarang..” Vid dah ura-ura nak keluarkan kunci kereta dari kocek bermudanya.

“menyampah!! Nah! Perangai macam perempuan sangat!” Ad menghempuk GAYA kemuka Vid. Sedapppp!!!

“woi! Woi! Janganla!” cepat-cepat mengutip GAYA yang jatuh tertiarap kelantai. Aduh.. rosak la nanti. Mau terkoyak karang.

Vid dan Ad dah pelik. Apa sudah jadi dengan Haq? Serius sangat ni apahal?

“Haq..”

“shushh.” Haq memotong kata Ad yang tak habis.

“we Haq..”

“shush!!”

Huih! Garang!

Vid mendekatkan mukanya pada Ad. “Adha Arshavin, what’s wrong with your housemate la?”

“I also don’t know la Syahid Ronaldo.. sudden-sudden he act like this..”

“sudden-sudden eh? I think he’s sick or something kot.” Vid mengurut dagu.

“I agree. Or, he saw dead mother with her first son.”

Vid dah tak faham dengan ayat Ad. “what are you talking about la?”

“Malay people called, Pontianak.”

Buk!! Belakang kepala Ad kena libas sekali. Hahahahaha. Rosak English aku! Galak mereka berdua ketawa. Mereka kalih pandang pada Haq. Huih. Tak gelak. Mustahil..mustahil..

“Ad, cuba kau bau.” Haq menghulur GAYA ditangan.

Bau? Ad dah pelik. Tapi dia ikut je. Dia bawa GAYA kehidung.

“bau apa?” Haq bertanya serius.

“bau.. bau.. bau kertas la.”

Ish! Haq merampas kembali majalah tadi. Dia hulur pula pada Vid. “cuba kau pulak bau.”

Vid menurut saja. “bau kertas baru. Macam dari kilang printing.” Bagus sikit la kot jawapan dia bagi?

Ish. “korang ni semua hidung tersumbat eh? cuba bau lagi sekali.”

“betul la bau kertas. Habistu kau bau apa?” Ad bertanya.

“orange blossom and sandalwood.”

Ad dan Vid ternganga. Sah Haq tak sihat!!!

*****

Ad menyelak GAYA sehelai demi sehelai. Nak buat apa lagi, Vid dah blah balik rumah dia. Haq yang macam sakit otak hape ntah, pun dah selamat tidur agaknya. Tinggal la dia dengan majalah perempuan ni. huh. Ini sebab dah bosan sangat okey? Kalau tak dia tak sentuh majalah fesyen macam ni. Semuanya gambar, apa yang nak dibaca?

Lampu suram dari meja study itu menyuluh tepat pada isi majalah. Helaian diselak lagi.

2009 itu zaman apa?

Lagi mau tanya ka? Zaman sekarang la. dol~

Seringkali kita menyalahkan ‘zaman’ berdas-das seperti muntah peluru apabila disoal tentang cara hidup. Cara hidup itu sosial, cara hidup itu keluarga, cara hidup itu juga cinta.

Ya right. Cara hidup juga kerja! Kerja! Kerja! Semangat je Ad melontarkan suara dalam otak.

‘zaman dah berubah’.
‘zaman sudah makin maju.’
‘ini bukan zaman tok kaduk.’


Muntahlah kalau kau mampu muntah. Tapi ini memang kenyataan yang nyata memualkan.


Tak mual pun?

Aku memberi contoh paling dekat. Bukan orang paling dekat, tetapi situasi yang dekat dengan hati, dekat dengan fikiran. Supaya senang kau berfikir dan membandingkan.

Apabila seorang perempuan terkejar-kejar kesana-kemari semata-mata untuk melihat orang yang bikin mencairkan hati. Apa yang kau akan kata padanya?

Aku akan cakap, hurm.. hey perempuan, kau dah buat lelaki itu tak ada fungsi. Haha! Macam orang gila Ad tergelak sorang-sorang.

‘oh! baguslah! Aku suka kau buat begitu!’
Begitukah?


Tak… aku takkan cakap macam tu.

Kalau betul itu ayat yang kau keluarkan dari mulut, kau memang mengikut arus permodenan. Ataupun sangkaan aku yang kedua, kau BOHONG.

Kira aku ni tak ikut arus permodenan? Kiranya aku ni kuno ke? macam tu?

Kalau kau kata begini pula,
‘kau gilakah? Perigi mencari timba!’
Aku terasa mahu menghamburkan gelak. Hey, tengok perigi pun mungkin kau tak pernah, mengapa mahu membangkitkan peribahasa lapuk itu?


Aku la tu manusia yang tak pernah tengok perigi. Ceh.

Aku dalam situasi tengah-tengah. Mungkin kerana Allah memberi kelebihan otak aku ini boleh berfikir bercabang-cabang. Mari aku kongsikan apa yang bersesak-sesak dalam fikiranku sekarang :

Satu
Apa salah kalau perempuan bertindak? Kan perempuan juga manusia. Perempuan juga ada keinginan. Kalau dah kaum yang satu itu lembab mengalahkan kekura, mahu kau tercongok sehingga Perdana Menteri bertukar 14 kali?


Ehhh.. ini sudah lebih ni cik.. kaum aku lagi hensem berganda dari kekura.

Wahai rakyat Malaysia, tak kisahla kalau kau masih berkain batik dan bercucuk tanam di tanah batas sebelah rumah, minda itu perlu dikembangkan. Bukalah sedikit ruang untuk perubahan disebabkan kemajuan. Ruang sedikit itu mungkin berbaloi untuk kau, untuk aku, untuk semua. Sedikit, bukan seluruh. Sedikit, bukan semua. Sedikit dan bertapis.

Ha! bertapis. Dah betul dah tu. tak bertapis tu la yang karang buat jadi sampah masyarakat je.

Dua
Aku memerhati perempuan melayu itu sangat indah. Lembut tuturnya, suci pemikirannya, sopan perlakuannya.

So true.. tapi mana nak carik dah yang macam tu?

Aku sukakan itu. Aku sangat sukakan nilai-nilai itu. Kalau nilai gadainya boleh menanggung aku pusing satu dunia pun, aku takkan sanggup serahkannya. Orang perempuan itu patutnya pemalu, segan untuk berlebih-lebihan, takkan berani melawan mata dengan sang lelaki. Aku tersenyum-senyum kala ini. Teringat akan gadis-gadis dalam tayangan hitam-putih filem zaman 50-60an. Tertunduk-tunduk bagaikan mau mencium tanah jika pemuda siap bersamping songket menegur dengan beberapa patah kata.

Heh. Ad tarik sengih lebar.

Ahh.. alangkah baik kalau sekarang juga begitu, kerana sekarang lelaki pula yang berlari lintang-pukang tidak cukup tanah kalau perempuan ingin berkenalan. Mungkin kerana lelaki sekarang sudah pandai. Yalah, zaman dahulu mana ada perempuan high maintenance!

Hey. Cakap siang pandang-pandang, cakap tu biar elok sikit ye cik. Lelaki lari bukan takut, tapi sebab perempuan high maintenance tu yang mengerikan. Ngeri, tau ngeri?

Pertimbangkanlah. Aku cuma menulis, bukan pembuat keputusan. Kau pilih mana kau suka. Pendapat aku sudah lontarkan. Kalau kau pilih alasan satu aku tak kisah, kalau kau pilih dua pun aku tak marah.

Aku pilih dua!!! Yeah!

Aku harap kau bijak, kerana kita berkongsi kaum. Aku juga perempuan wahai sekalian. Seekor kerbau membawa lumpur, semua terpalit.

Eleh, tak bagitau kau perempuan pun aku dah tau. Berat sebelah.

Kau jangan mengejek aku kerana aku guna peribahasa lapuk ini. Aku pernah tengok perigi, bukan macam kau. Bukan kau, tapi kau yang lain.- AKSARA-

Uih. Perigi. Aku terasa lagi.

Aksara….

Pak!! Bergegas Ad membuka pintu biliknya dan merempuh bilik Haq didepan.

“Haq!! Bangun! Bangun!”

“hurm..” suara mamai atas bantal.

“Aksara siapa Aksara?”

“huh?” mamai lagi. Masih tak sedar.

“mana kau dapat majalah ni?”

“Mira Khairudin.” Dua patah perkataan itu yang keluar.

Ad meraup rambutnya kebelakang. Sudah… makhluk mana pulak Mira Khairudin nih…

“Haq, ni siapa Aksa…”

“aku nak tidur! Aku nak tidur!”

Ad akur. Silap dia redah Haq yang tengah penat berdengkur. Dia keluar dan menutup pintu bilik Haq perlahan.

GAYA ditangan yang terlipat dengan ruangan ‘Kata Aksara’ itu ditenung.

Aksara… WHO. ARE. YOU?

22 comments:

saadiah~~ said...

best2...
huh,jgn kate ad n haq fall in luv pada org yg samer..hohoho..

iyads said...

tol..
jgn la haq n ad jth ngn ppn yg sm..
sian la kt jorg 2..
huhuhuh..
chaiyok3x!! writer..
ol the bes..

Anonymous said...

jgn la org same..
tragis name nye tu..
huhu..nk lg..hehe~ ^_^

-che na-

aryana said...

alamak...abis la....cam mne ni , cik cucuratap....dua2 fallin in love to the same girl...???...conpius..conpius...

HPS said...

lain la saadiah...
haq dengan mira, cos klu tengok blik cita bidadara ada part haq ngan wife dia (nama mira)...
n ad dengan wtk perempuan dlm first chapter tu...
x ngat nma apa...
rsanya lah... ^-^

adawiyahMS said...

cik cucur-atap...karya awk mmg best belaka..
sy dah bc suma nya..penat beb nk habis kan..seminggu gak..tp paling best karya advidhaq ni la..

klu cik cucur-atap continue lmbt pun xpe..tau, bukan senang nk hasilkan karya yg best dan wat org ternanti2 nk baca next n3 tu...hehe...

teruskan usaha cik cucur-atap...

Anonymous said...

mira ngn aksara mgkin org blainan

aisyah said...

alaaaa....xmo laa had ngan ad rebut pompuan....sadiss laa...

Unknown said...

aksara 2 mira ke? jgn la..jgn la ad n haq jth ati kt org yg sme..kalu org yg keje kt pjbt sme xpe..ehehehe..excited ni nk tau! *muke truje*...

Anonymous said...

best.........yeye..tp org sama ke?? hehe....
yes, komen lg awal dr hilma...
~aniza~

keSENGALan teserlah.. said...

hehe..
siapakah aksara??
jgnla si aksara nieh mira khairudin...
kang ade gado2...
smbung2..

Anonymous said...

nampak gaya nye lah
huhuhu

Anonymous said...

tolong la. nehiii la ad. mira tu haq's property. haha. ad amek yg lain laaa. mintak2 la org lain2 *fingers crossed*

Detective Conan said...

salam..
best r citer nie..
baru follow blog nie,trus marathon sume citer..
best siot citer2 yg kanda tulis..
mmg respect r..
keep it up!!!
bg psoalan saadiah plak,mane ader sama...
mira org len, aksara 2 plak bukan ke nana?
so len2 r..
xdernyer jth cinta sama org..hehehe..

fzm2 said...

mira n aksara???
0rg sme meh???

Anonymous said...

Salam,
AKSARA tu Jaja kan? Mira tu Miralah. Betul tak?

Bulanhijau said...

erm

ak rs la..
aksara tu jaja.
mira tu mira la..

'dead mother with her first son'
bnde ni sumpah buat aku gelak cam nak mati.
wakakakaka..

I ♥ U Bakery House said...

stuju ngn cik bulan!!
aq gelak guling da..
'dead mother wif her first son'
hahaha
1 word 4 u = GREAT

eiDnuT said...

wehhhhhh AKSARA tuh aku rasa c JAJA ingat x???jaja n nana eh 2 watak bru tuh???hahaha
yes its her...aku rasa la..mira tuh kn keja kat dlm office rai tuh haa..bukn bhgian counter ke? yeah jaja jaja or nana nana haha mna2 la

Anonymous said...

cik cucur...
besh99.....
tp wndu kt indah la....

~dhiy[A]fiq~

sayebace said...

mira ngan aksara pasti la tak same..btol korg..aksara tu aku rase jaja..kwn nye nana tu ah..dan mira adelah mira..seofis ngan rai..

papepon best weh..n3 kali nie buat aku gelak besau..wakakak..

eija said...

btul 2,
aksara adlah jaja, mira adlah mira..

'dead mother with her first son'
perumpamaan yang kelakar gila..

sbg lg..

Post a Comment

 
Blog Template by Delicious Design Studio